Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorUtler, Johansen, Stine
dc.contributor.advisorHeggem, Reidun
dc.contributor.authorIversen, Lasse
dc.date.accessioned2021-09-28T17:47:52Z
dc.date.available2021-09-28T17:47:52Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80922429:51223312
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784925
dc.description.abstractHvorfor ser vi karakterforskjellene mellom kjønn i skolen og er det knyttet til elevenes behandling på skolen? Dette er oppgavens utgangspunkt og problemstilling. Jeg valgte å belyse dette gjennom å samle inn kvalitativ data i form av elevtekster. Jeg samlet inn data i to runder med to parallelklasser i 10. Trinn. I oppgaven tok jeg kun utgangspunkt i data samlet fra den andre runden, ettersom jeg brukte et mer egnet spørsmålsark, som ga mer relevant datamateriale. For å videre utdype har jeg inkludert teori om motivasjon og lærerens rolle, som støttende lærer. Her diskuteres blant annet instrumentell og emosjonell støtte, og behovet for tilpasset opplæring. Videre ser jeg på narrativet om gutter som “skolens tapere” og jenter som “skolens vinnere”, og problematikken det medbringer. I elevtekstene fant jeg hovedsakelig tre store funn. Dagens elever virket svært lite motivert og engasjert i skolearbeidet sitt. Guttene følte også at de ble behandlet urettferdig av lærerne sine, med mer negativ tilbakemelding i form av kjeft og anmerkninger. Mange av jentene kjente seg også igjen i dette, mens noen mente at lærerne ikke forskjellsbehandlet basert på kjønn, men at de hadde favorittelever. Disse favorittelevene var som regel jenter. Jeg kom fram til at prestasjonsforskjellen vi ser mellom gutter og jenter handler om motivasjon, da guttene virket minst motivert. Det har også trolig en sammenheng med narrativet om gutter som tapere i skolen. Dette narrativet skapte nok ikke prestasjonsforskjellene, men kan være med i å videreføre det.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFoU oppgave om prestasjonsforskjeller mellom kjønn i norsk grunnskole
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel