Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSmeplass, Eli
dc.contributor.authorHaakonsen, Linda-Marie N
dc.date.accessioned2021-09-28T17:47:47Z
dc.date.available2021-09-28T17:47:47Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:67837338:16836925
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784919
dc.description.abstractSammendrag Jenter som vokser opp på bygda foretrekker ofte typisk kvinnedominerte yrker når de skal velge studieretning. I denne sammenheng har jeg undersøkt om det er noe som påvirker jentenes utdanningsvalg. Jeg har derfor tatt utgangspunkt i denne problemstillingen: «Hvordan henger HO-jenters utdanningsvalg og fremtidsplaner sammen med oppvekstbetingelser på bygda?» I tillegg har jeg med to underspørsmål: «Hvordan kommer dette til uttrykk i deres sosiale relasjoner og klassemiljø på skolen?» og «Hvordan kan man undersøke og synliggjøre kjønnsstereotypiske utdanningsvalg gjennom å studere klassemiljøet?» Planen var å intervjue dem muntlig, men på grunn av at pandemien korona kom og stengte ned hele Norge ble jeg nødt til å intervjue dem skriftlig. For å få svart på problemstillingen og forskningsspørsmålene mine, har jeg valgt og benytte meg av kvalitativ metode og teorier fra blant annet Pierre Bourdieu. Jeg har valgt å benytte meg av denne teorien fordi den sier noe om oppvekstsvilkårene for jentene i studien. Mine hovedfunn er at jentene er påvirket av sin familie eller sine venner når det kommer til valg av studieretning. De har enten foreldre som jobber med noe innen helsesektoren, søsken som har gått det samme eller at venner skal gå den studieretningen. I klassen jeg forsket på var det bare jenter. Informantene hadde liknende bakgrunn, oppvokst på bygda, og de fleste bodde med familien sin. De hadde alle fremtidige karriereplaner, men dette uttrykker de noe forskjellig. Jeg fant ut at noen av elevene drømte om høyere utdanning som psykolog eller advokat etter at de var ferdig på Helse- og oppvekst. På tross av de ulike fremtidsplanene innenfor Helse- og oppvekst, hadde jentene gode relasjoner til hverandre og det var et godt og trygt miljø i klassen. Jeg konkluderer med at gjennom å velge Helse- og oppvekst på videregående, kan jentene som ønsker dette bli værende i bygda – og de opplever at utdanningsvalget gir dem en sikker jobb og dermed en sikker fremtid.
dc.description.abstractAbstract Girls who grow up in rural areas in Norway often choose female-dominated occupations when choosing a field of study. Therefore, I have investigated whether there is anything that influences the girls' educational choices. My main research question is: “How girls studying Healthcare, Childhood and Youth Development describe their choices and future plans, and can this be understood in relation to conditions in their rural surroundings?” In addition, I have two sub-questions: "How is this expressed in their social relationships and classroom environment at school?" and "How can one examine and make visible gender stereotypical educational choices by studying the classroom environment?" My plan was to conduct in-depth interviews, but due to the coronation pandemic coming and shutting down the whole of Norway, I had to interview them in writing. To answer my research questions, I have chosen to use qualitative methods as well as theories from, among others, Pierre Bourdieu. I have chosen to use this theory because it says something about the upbringing conditions for the girls in the study. My main findings are that the girls are influenced by their family or friends when it comes to choosing a field of study. It seems to be either related to parents who work with something in the health sector, siblings who have gone the same way or that friends chose the same direction. In the class I was researching, there were only girls. The informants had a similar background, grew up in a small village, and most lived with their families there. They all had future career plans, but they express this somewhat differently. I found that some of the students dreamed of higher education as a psychologist or lawyer after they finished their training in Healthcare, Childhood and Youth Development. Despite the different plans for the future, the girls had good relationships with each other and there was a good and safe environment in the class. I conclude that by choosing Healthcare, Childhood and Youth Development in upper secondary school, the girls who want this can stay in the village. This is because they experience that the choice of education gives them a secure job and thus a secure future.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleHelse- og oppvekstfag i et lokalmiljø ........................................................... En kvalitativ studie av elever og læreres forståelse av oppvekstbetingelser på bygda
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel