Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjordal, Ingvil
dc.contributor.authorYstad, Kristine Magdalene
dc.date.accessioned2021-09-28T17:47:43Z
dc.date.available2021-09-28T17:47:43Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:67842424:22261874
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784916
dc.description.abstractSkolen er stadig under utvikling, og det er mange som har noe å si om skolen da de fleste har vært gjennom systemet selv. Gjennom de siste 30 årene har skolen vært under flere reformer og nye styringsdokumenter har kommet og gått. Samtidig har skolen hatt en dreining fra å være en institusjon hvor lærere har hatt mye respekt fra elever og styringsmakter, men som nå har vist seg å bli mer og mer styrt inn mot New Public Management. Denne studien ser på 5 læreres opplevelser av deres profesjon, handlingsrom, autonomi og ansvarliggjøring sett i perspektiv av Julia Evetts (2009, 2011) to profesjonalitets diskurser. Min empiri er innhentet via halvstrukturert intervju. Funnene viser at informantene har stort sett samme forståelse over deres profesjon, handlingsrom og ansvarliggjøring. Deres forståelse av egen profesjon kan igjen settes i sammenheng med en skolestruktur som er styrt av en profesjonalitet ovenfra, noe som igjen kan være med å deprofesjonalisere lærerrollen.
dc.description.abstractThe school is constantly evolving, and there are many people who have something to say about the school system. Especially since most of the people have gone through the system themself. Over the last 30 years, the school has been undergoing several reforms and new management documents have come and been corrected. At the same time, the school has had a shift from being an institution where teachers have had a lot of power and respect from other people, which now has proven to be more and more directed toward New Public Management, where standardization in school have become the new normal. This study looks at 5 teachers’ experiences of their profession, room for maneuver, autonomy and accountability seen in the perspective of Julia Evetts (2009, 2011) two profession discourses, occupational professionalism and organizational professionalism. My empirical data is obtained during five semi-structured interviews. The findings show that the informants have largely the same understanding of their profession, room for maneuver, and accountability. This can again be pun in context with a school structure that is governed by an organizational professionalism, which can turn in to a deprofessionalization of the teacher role.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleLæreres opplevelse av profesjonalitet i en prestasjonsorientert skole.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel