Show simple item record

dc.contributor.advisorKnutsen, Bård
dc.contributor.authorWenge, Gunhild
dc.date.accessioned2021-09-28T17:47:40Z
dc.date.available2021-09-28T17:47:40Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:67836822:13246342
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784915
dc.description.abstractDagens barn og unge vokser opp i en tid med store endringer når det kommer til teknologi, kultur og klima. Det er derfor viktig at de utvikler den nødvendige handlingskompetansen for å håndtere nye og komplekse problemstillinger i fremtiden. Skolen har vist seg å være en viktig arena for å utvikle en slik kompetanse. Denne masteroppgaven undersøker handlingskompetansen til elever på 7. trinn, når det kommer til klimaendringer. I denne studien regnes handlingskompetanse som elevenes kunnskaper om klimaendringer, ferdigheter i å begrense klimaendringer og konsekvensene av dem og holdninger til klimaendringer. Denne kunnskapen vil være nyttig for å kunne tilrettelegge for en best mulig undervisning rundt tematikken. Studien har et enkelt casedesign, da det undersøker handlingskompetansen til ett 7. trinn ved en urban skole i Midt-Norge. Alle elevene svarte på en skriftlig spørreundersøkelse og 5 elever fra hver av de tre klassene på trinnet ble tatt ut til semi-strukturerte gruppeintervjuer. Spørreskjemaet besto både av spørsmål med prekodede svar og åpne spørsmål. Datamaterialet består derfor både av kvantitative og kvalitative data. Antall respondenter på spørreskjemaet var for lite til å statistisk generalisere. Hovedvekten ligger derfor på det kvalitative datamaterialet. Resultatene viser at elevene har mye kunnskap om klimaendringer og hva de kan gjøre for å begrense dem, men mangler en dyp forståelse for drivhuseffekten. Elevene syns at deres undervisning rundt temaet er for fokusert på hva tematikken går ut på, og savner å gå i dybden på hvorfor det er slik og hvordan de konkret kan gjøre noe med det. Resultatene viser også at elevene mener at klimaendringer er menneskeskapte, at vi alle har en moralsk plikt til å prøve å redusere dem og at de er motivert for å gjøre noe med det. Likevel ser de dystert på fremtiden når det kommer til klima og får negative følelser av å høre og lese om klimaendringer. Alt i alt har disse elevene mye kunnskap om klimaendringer, ferdigheter i å begrense klimaendringer og konsekvensene av dem og klimavennlige holdninger. De har derfor et godt grunnlag for å handle klimavennlig; en potensiell handlingskompetanse når det kommer til klimaendringer. Til tross for dette tyder resultatene på at ikke all deres potensielle handlingskompetansen blir transformert til handling.
dc.description.abstractChildren and youth today are growing up in a time of great change when it comes to technology, culture and climate. It is therefore important that they develop the necessary action competence to deal with new and complex issues in the future. The school has proven to be an important arena for developing such competence. This master's thesis examines the action competence of students in 7th grade, when it comes to climate change. In this study, action competence is the students' knowledge of climate change, skills in limiting climate change and its consequences and attitudes towards climate change. This knowledge will be useful in order to facilitate the best possible teaching around the topic. The study has a simple case design, as it examines the action competence of a 7th grade at an urban school in Central Norway. All students responded to a written questionnaire and 5 students from each of the three classes on the 7th grade were taken out for semi-structured group interviews. The questionnaire consisted of both questions with precoded answers and open-ended questions. The data material therefore consists of both quantitative and qualitative data. The number of respondents to the questionnaire was too small to statistically generalize. The main emphasis is therefore on the qualitative data material. The results show that students have a lot of knowledge about climate change and what they can do to limit it but lack a deep understanding of the greenhouse effect. The students think that their tuition about climate change is too focused on what the topic is about, and miss going in depth on why it is like that and how they can do something about it. The results also show that students believe that climate change is man-made, that we all have a moral duty to try to reduce it and that they are motivated to do something about it. Nevertheless, they look gloomily at the future when it comes to the climate and get negative feelings from hearing and reading about climate change. All in all, these students have a lot of knowledge about climate change, skills in limiting climate change and its consequences and climate-friendly attitudes. They therefore have a good basis for acting climate-friendly; a potential action competence when it comes to climate change. Despite this, the results suggest that not all of their potential action competence are transformed into action.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleGrunnskoleelever og klimaendringer
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record