Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFebri, Maria I. M.
dc.contributor.advisorRønning, Bernt
dc.contributor.authorAndreassen, Peter Haugseth
dc.date.accessioned2021-09-28T17:47:38Z
dc.date.available2021-09-28T17:47:38Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:67836822:49507460
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784914
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker mellomtrinnselevers motivasjon til Nysgjerrigpermetoden, en forenklet versjon av hypotetisk-deduktiv metode. Det er forsøkt å avdekke om elevene motiveres av denne typen arbeid, samt hvilke faktorer som er med på å fremme motivasjon. I tillegg gir studien innsikt i hvordan elevene opplever Nysgjerrigpermetoden sammenlignet med tradisjonell undervisning. Dette kan bidra til en økt forståelse for hvordan Nysgjerrigpermetoden kan være en undervisningsmetode som fremmer elevers motivasjon. Studien er gjennomført ved bruk av et mixed-methods design, en kombinasjon av kvantitativ og kvalitativ metode. Det ble først gjennomført en spørreundersøkelse med elevene på mellomtrinnet. Basert på resultatene av spørreundersøkelsen ble ni elever valgt ut til gruppeintervjuer. Disse ble gjennomført med tre elever fra samme trinn om gangen, totalt tre intervju. Resultatene fra studien viser at elevene opplever stor grad av motivasjon til arbeid med Nysgjerrigpermetoden. Denne motivasjonen handler om at de opplever arbeidsmetoden som kjekk, interessant, kjekkere enn tradisjonell undervisning og lærerik. Faktorene som var med på å fremme motivasjon var at elevene fikk forske selv, variert undervisning, fysisk aktiv læring, elevmedvirkning, hypotesene, at læreren ikke visste svaret, at elevene husket bedre det de lærte og sammenlignet med tradisjonell undervisning lærte de andre ferdigheter fordi metodene er så ulike. Resultatene viser også at elevene heller ønsker å arbeide med Nysgjerrigpermetoden enn tradisjonell undervisning. Dette kan tyde på at det er et potensial med denne arbeidsmetoden som kanskje kan anvendes i skolen for å fremme elevers motivasjon.
dc.description.abstractThis master thesis investigates primary school pupils’ motivation to Nysgjerrigpermetoden, a simplified version of hypothetico-deductive model. It has been tried to uncover if the pupils are motivated by this type of work, as well as which factors that helps to promote motivation. In addition, the study also gives insight to how pupils experience Nysgjerrigpermetoden, compared to traditional teaching. This could contribute to an increased understanding for how Nysgjerrigpermetoden could be a teaching method that promotes pupils’ motivation. The study is accomplished by using a mixed-method design, a combination of quantitative and qualitative method. First, a questionnaire was carried out with pupils at grade five to seven. Based on the results from the questionnaire, nine pupils were selected for group interviews. A total of three interviews were conducted, each one with three students from the same grade. The results from the study show that the students experienced a high degree of motivation to work with Nysgjerrigpermetoden. The pupils found the teaching method more fun than the traditional one, interesting and educational. The factors that helped promote motivation were that the pupils had the opportunity to do the research by themselves, varied teaching, physically active learning, student participation, the hypotheses, that the teacher did not know the answears, the pupils remembered better what they learned and compared to traditional teaching they learned different skills because the methods are so different. The results also show that pupils would rather work with Nysgjerrigpermetoden than traditional teaching. This may indicate that there is a potential with this teaching method that may be used in school to promote pupils’ motivation.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleElevers motivasjon til bruk av Nysgjerrigpermetoden
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel