Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVeelo, Nicole
dc.contributor.advisorWicklund, Beret
dc.contributor.authorEldby, Victoria Rasch
dc.date.accessioned2021-09-28T17:47:34Z
dc.date.available2021-09-28T17:47:34Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:68034811:15390367
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784913
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstract«Veiledet lesing – erfaringer fra klasserommet» går gjennom veiledet lesing som metode og ser på ulike komponenter metoden har. Oppgaven omhandler problemstillingen «Hvilke opplevelser og erfaringer har en gruppe elever og deres lærer med metoden veiledet lesing, og er det en god metode for leseopplæring?» Oppgaven ser på hvordan metoden blir gjennomført i et klasserom og ser på erfaringene et utvalg elever og deres lærer har med metoden. Emner som motivasjon, tilpasset opplæring og tekstutvalg blir sett nærmere på for å kunne se om metoden god for leseopplæring på barneskolen. Resultatet av mine funn viser at metoden treffer mange punkter som indikerer på god leseopplæring. Det samme gjelder måten den ble gjennomført i klasserommet. Gjennom intervju og observasjon viste funnene at motivasjon, interesse og tilpasset opplæring står sterkt i metoden og er med på å favne alle elevene i deres leseutvikling.
dc.description.abstract"Guided reading - classroom experiences" goes through guided reading as a method and looks at various components of the method. The thesis addresses the question "Which experiences does a group of students and their teacher have with the method of guided reading, and is it a good method for reading development?" The assignment looks at how the method is implemented in a classroom and looks at the experiences a selection of students and their teachers have with the method. Topics such as motivation, adapted education and text selection are looked at more closely to see if the method is good for reading education in primary school. The result of my findings shows that the method hits many points which indicate good reading training. The same goes for the way it was conducted in the classroom. Through interviews and observation, the findings showed that motivation, interest and personalized learning are strong in the method and help embrace all students in their reading development.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleVeiledet lesing – erfaringer fra klasserommet
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel