Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStaberg, Ragnhild Lyngved
dc.contributor.advisorStorstad, Oddveig
dc.contributor.authorSamdal, Kristin Langemyhr
dc.date.accessioned2021-09-28T17:47:31Z
dc.date.available2021-09-28T17:47:31Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:67836822:22131376
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784907
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractKlimakrisen er kanskje nåtidens største utfordring, og utdanning er sentralt for hvordan vi skal håndtere den. Dette gjør at det er behov for gode undervisningsopplegg, som fører til at elever utvikler handlingskompetanse. Denne studien tar for seg hvordan deltagelse i klimamesterskapet (NM i klima) påvirker elevers handlingskompetanse knyttet til klimaendringer og bærekraftig utvikling. Problemstillingen belyses igjennom fire forskningsspørsmål som ser på (1) hvilke kunnskaper, ferdigheter og holdninger elevene har før de deltar i klimamesterskapet, (2) hvordan disse tre elementene påvirker elevenes handlingsberedskap, (3) hvordan elevers kunnskaper, ferdigheter og holdninger har endret seg etter at de har deltatt i klimamesterskapet og (4) hvordan handlingsberedskapen har endret seg etter at de har deltatt i klimamesterskapet. Ved bruk av kvantitativ metode er det gjennomført en pretest og en posttest, for å undersøke elevenes handlingskompetanse, ved å måle deres kunnskaper, ferdigheter, holdninger og handlingsberedskap. Det ble samlet inn datamateriale på tre videregående skoler, før og etter elevene deltok i klimamesterskapet, ved bruk av spørreskjema. Gjennom statistiske analyser viste det seg at en stor andel av elevene selv mener de har gode kunnskaper og ferdigheter knyttet til klimaendringer. Elevenes holdninger er preget av alvor og bekymring, samtidig som de har et håp om, og en tro på, at klimakrisen kan løses. Om elevene velger å gjøre klimavennlige tiltak påvirkes av i hvilken grad elevene ser på seg selv som en miljøvennlig person, og deres holdninger til politikk og styring. I tillegg har elevenes personlige engasjement, interesse for klimaspørsmål og hvilke karakterer de pleier å få, en innvirkning. Elevenes kjønn, deres kunnskaper og ferdigheter knyttet til klimaendringer, og holdninger til om noe bør gjøres for å motvirke klimaendringene, har ingen innvirkning på handlingsberedskapen til elevene. Analysen viste også at elevenes handlingskompetanse har utviklet seg, på den måten at elevene gjør flere tiltak for å redusere klimaendringene i sin hverdag, etter klimamesterskapet, sammenlignet med før. Det er ikke mulig å si i hvilken grad elevene gjør bevisste handlinger. Det diskuteres derfor om det er mulig å si om endringen som er målt kan sies å være en utvikling i handlingskompetanse, eller en adferdsendring. Nøkkelord: Handlingskompetanse, klimaendringer, utdanning for bærekraftig utvikling
dc.description.abstractThe climate crisis is perhaps the biggest challenge of our time, and education is essential to how we deal with it. This means that there is a need for teaching which leads the students to develop action competence. This study addresses how participation in the climate championship (NM in climate) affects students' action competence related to climate change and sustainable development. The scientific issue is elucidated through four research questions that look at (1) what knowledge, skills and attitudes the students have before they participate in the climate championship, (2) how these three elements affect the students' readiness for action, (3) how students' knowledge, skills and attitudes have changed after they have participated in the climate championship and (4) how the readiness for action has changed after they have participated in the climate championship. By quantitative methods, it was conducted a pretest and a posttest, to examine the students' action competence, by measuring their knowledge, skills, attitudes and readiness for action. The data material was collected from three high schools, before and after the students participated in the climate championship, using a questionnaire. Through statistical analyses, it turned out that many of the students themselves believe they have good knowledge and skills related to climate change. The students' attitudes are characterized by seriousness and concern, at the same time as they have a hope, and a belief, that the climate crisis can be resolved. Whether students choose to take climate-friendly measures is affected by the extent to which students see themselves as an environmentally friendly person, and their attitudes to politics and governance. In addition, students' personal involvement, interest in climate issues and the grades they tend to receive have an impact. The students' gender, their knowledge and skills related to climate change, and attitudes to whether something should be done to counteract climate change, have no effect on the students' readiness for action. The analysis also showed that the students' action competence has developed, in the way that the students show more initiatives to reduce climate change in their everyday lives, after the climate championship, compared with before. It is not possible to say to what extent the students do conscious actions. It is therefore discussed whether it is possible to say whether the change that has been measured can be said to be a development in action competence, or a change in behaviour. Keywords: Action competence, climate change, education for sustainable development
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleNM i klima – veien til økt handlingskompetanse? – En kvantitativ studie av elevers handlingskompetanse knyttet til klimaendringer og bærekraftig utvikling
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel