Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØstern, Tone Pernille
dc.contributor.advisorHusby, Victoria
dc.contributor.authorLeonardsen, Karine Klovholt
dc.date.accessioned2021-09-28T17:47:22Z
dc.date.available2021-09-28T17:47:22Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:55578471:37032220
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784902
dc.description.abstractDenne studien tar for seg hvordan danselæreren kan designe undervisningsopplegg i jazzdans i samtiden. Studien bygger på et performativt paradigme og agentisk realisme hvor prosjektet er i stadig tilblivelse, og forskningsdesignet blir til underveis. Hensikten er å svare på problemstillingen: Hvordan kan et undervisningsopplegg i jazzdans på kulturskolen designes didaktisk i tråd med sjangerens estetikk og samtidens verdier? Gjennom et didaktisk designprosjekt og en arts-based metodologi er prosjektet tett på praksis. Studien består av tre delstudier som bygger på hverandre. Gjennom en litteraturundersøkelse hvor et utvalg teori innen to felt, jazzdansens estetikk og samtidens verdier, undersøkes og leses diffraktivt dannes didaktiske potensialer. Disse didaktiske potensialene brukes videre i en selvstudie hvor det jobbes danserisk med utarbeidelse av et konkret undervisningsopplegg. Undervisningsopplegget diskuterer med kritiske venner for så å utvikles ytterligere. Underveis i prosessen oppstår hele tiden nye spørsmål rundt en ny undervisningspraksis på kulturskolen og temaer som improvisasjon som verktøy, teknikk-begrepet, kulturskole-elevenes forventninger drøftes. Diffraksjon er sentralt gjennom hele studien da den tar utgangspunkt i hva som skjer i møtet mellom to felt, to materialiteter med agens, og hvordan dette kan skape noe nytt. Denne studien setter fokus på jazzdansundervisning for barn og unge ved kulturskolen og foreslår og kommer med konkrete metoder for endring. Nøkkelord: Performativ forskning, didaktisk design, jazzdans, samtid, kulturskolen
dc.description.abstractThis study adresses different methods on how to design and develop educational resources for jazz- dance in the contemporary, for a dance- teacher The study is based on a performative paradigm and agentic realism, which makes the project and its research constantly evolving during creation. The purpose is to find an answer to the issue: How educational resources used at «kulturskolen» can be designed and developed didatical within the aesthetics of the genre and contemporary values. By using educational design research and arts- based methodology, the studys project aligns with everyday- practice. The study itself, consists of three sub- studies based on each other.; Through diffractive analyzes of selected theoretical litterature within aesthetics of jazz- dance and contemporary values, educational research- potientals are being established. The educational research- potentials are transposed into a physical dance self- study, with the purpose of developing a specific educational resource. The educational resource are evaluated within a group of objective people for further development. Throughout the process, questions regarding the new educational practice at «kulturskolen» will occure. Themes like «improvisation as a tool», «term of technic» and «the students anticipation» will be discussed. The study is based on what happens when two materiality agents intersect, and the new creative result of this intersection. Therefore diffraction is an essential word throughout the study. This study focuses on educational jazz- dance for children and minors attending «kulturskolen», and suggests specific methods to make changes within the educational resources. Keywords: Performative research, educational design, jazzdans, contemporary times, kulturskolen
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleDidaktisk design av jazzdansundervisning i samtiden - Didaktiske potensialer på tvers av jazzdansens estetikk og samtidens verdier
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel