Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTrond Risto Nilssen
dc.contributor.authorFrida Martine Kateraas
dc.date.accessioned2021-09-28T17:47:20Z
dc.date.available2021-09-28T17:47:20Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:55575926:50298083
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784901
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFormålet med masterprosjektet har vært å studere hvordan leseres møte med lærebøker oppleves i et antirasistisk lys. I oppgaven brukes det en forståelse av orientalismen som en kolonial diskurs som påvirker hvordan vi opplever verden. Utgangspunktet er en postkolonial forståelse av orientalismen som et uttrykk for en vestlig virkelighetsforståelse, som marginaliserer store folkegrupper, og at denne forståelsen kan gjenspeiles i vestlige lærebøker. Opplevelsene som skapes av en tekst er noe som oppstår i møtet mellom leser og tekst, og kan gi ulik opplevelse hos lesere. Undersøkelsen retter søkelyset mot disse ulikhetene for å vise hvordan disse kan gi utslag. Disse opplevelsene er blitt undersøkt med kvalitative data innsamlet fra universitetsstudenter. Utvalget har bestått av fire studenter fra samfunnsdidaktikkstudier gjennom dybdeintervjuer. Disse dataene er blitt undersøkt ut fra kjennetegn på orientalismen. Utgangspunktet for disse kjennetegnene har vært Edward W. Saids kritiske diskursanalyse i klassikeren Orientalism. Studiet viser hvordan tekstene kan oppleves forskjellig, og hvordan disse kan påvirke forståelsen til leseren. Leserens bakgrunn gjør at teksten settes i en sammenheng som kan skape refleksjoner som er spesifikke for dem. Undersøkelsen viser flere slike sammenhenger og hva slags refleksjoner de fører til. Dette gir innsikt i metoder som kan brukes for å endre forståelsen av tekster i undervisningen.
dc.description.abstractThe purpose of this master thesis has been to study how readers' encounter with textbooks is experienced in an anti-racial light. The research uses an understanding of Orientalism as a colonial discourse that influences how we experience the world. The foundation is a postcolonial understanding of Orientalism as an expression of a Western point of view of reality, which marginalizes large groups of people, and that this understanding can be reflected in Western textbooks. The experiences created by a text are something that occurs in the meeting between a reader and a text, and can give different experiences in readers. The study focuses on these variations in order to show how these can be reflected. These experiences have been investigated with qualitative data collected from university students. The selection consisted of four students from social didactics studies through in-depth interviews. These data have been examined for the characteristics of Orientalism. The starting point for these features has been Edward W. Said's critical discourse analysis in the classic book Orientalism. The research shows how the texts can be perceived differently and how these can affect the reader's understanding. The reader's background puts the text in a context that can create reflections specific to them. The research shows several such contexts and the reflections they might cause. This provides insight into methods that can be used to impact the understanding of texts in teaching.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleOrientalisme i lærebøker En studie i møtet mellom leser og lærebøker i samfunnsfag
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel