Show simple item record

dc.contributor.advisorKlein, Jørgen
dc.contributor.authorEngkrog, Lars André
dc.date.accessioned2021-09-28T17:47:03Z
dc.date.available2021-09-28T17:47:03Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:55575926:6190872
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784890
dc.description.abstractUteskole er en metode som er relativt lite anvendt i skolen. Samtidig har metoden blitt mer fremtredende siden LK97 ble innført. I denne oppgaven vil jeg se nærmere på hvilken endring som blir skjer med uteskole når Fagfornyelsen blir innført. Fra høsten 2020 blir Kunnskapsløftet byttet ut med Fagfornyelsen. I oppgaven vil det bli et dypdykk ned i teorien knyttet til uteskole. I tillegg vil andre kjente teoretikere som uteskole bygger på bli presentert. Metoden som anvendes i oppgaven er dokumentanalyse av kunnskapsløftet og Fagfornyelsen. Målet er å påpeke forskjeller som kommer frem i oppgaven. Forskjellene som fremstår som mest interessante å presentere er dybdelæring og et inkluderende læringsmiljø. Dybdelæring er et begrep som er overordnet for hva læreplanen bygger på. Målet er blant annet å forberede elevene til livet etter skolen. I tillegg skal kunnskap bygges fra bunnen av og opp. En metode som kan anvendes for å oppnå slik kunnskap og ferdigheter er uteskole. I tillegg blir det færre kompetansemål som tillater elevene å bruke mer tid til å lære seg kunnskap og metode. Et inkluderende læringsmiljø kan også fremmes gjennom uteskole. Det tillater flere elever å oppleve mestring, i tillegg til det bidrar til bedre kommunikasjon mellom deltakerne i skolen.
dc.description.abstractOutdoor school is a method which is relatively little used in the school. However, the method has been prominent since LK97, and it has also existed before that. In this thesis I will try to find changes that happens with the use of outdoor school when Fagfornyelsen is implemented. From the fall 2020 will Fagfornyelsen be the main curriculum in Norway. In this thesis will the theory behind outdoor school be presented. I will also present other known theorists that outdoor school has used. The method in this thesis is document analysis, and the empiricism is Fagfornyelsen and Kunnskapsløftet. The goal is to point out differences between the two. The difference that is most interesting to present is tied to deep learning and et inkluderende læringsmiljø. Deep learning is actively used in the curriculum, and it is something it is founded on. The goal is to prepare the pupils to the life after school. Knowledge should also be built from the ground up, starting with what is known for the pupils. A method that can be used to that is outdoor school. The numbers of benchmarks in the curriculum be reduced, that allows more time to use outside the classroom. Et inkluderende læringsmiljø can also support outdoor school. It gives pupils joy, and the feeling of mastery. Outdoor school also allows communication to be easier compared to the classroom.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleUteskole i Fagfornyelsen
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record