Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLykknes, Annette
dc.contributor.authorKnutsen, Aleksander
dc.date.accessioned2021-09-28T17:46:56Z
dc.date.available2021-09-28T17:46:56Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:55577683:24266601
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784887
dc.description.abstractSammendrag Oppgaven handler om hvordan vitenskapshistorie kan belyse sentrale aspekter fra naturvitenskapens egenart (NOS). Studien er delt inn i 3 deler der hver av delene inneholder et eller flere originale bidrag. I del 1 av oppgaven er det originale bidraget en undersøkelse av hvordan NOS blir belyst i noen norske vitenskapshistoriske læreboktekster. Denne undersøkelsen blir gjort i to delstudier. Den ene delstudien tar for seg utvalgte vitenskapshistoriske læreboktekster fra ett læreverk i naturfag. Den andre delstudien tar for seg presentasjonen av atommodellens historiske utvikling i flere lærebøker i naturfag, og en lærebok i fysikk. I disse delstudiene blir rammeverket «family resemblance approach» (FRA) for NOS tatt i bruk for å teste ut dette rammeverket i en slik undersøkelse. I del 2 blir det gjort en vitenskapshistorisk studie av den tysk-amerikanske fysikeren Maria Goeppert-Mayer. I tillegg blir det gjort en undersøkelse av historien til Maria Goeppert-Mayer for å undersøke hvordan hennes historie kan belyse NOS ved hjelp av rammeverket FRA. Det originale bidraget i del 2 er derfor en biografisk tekst om Maria Goeppert-Mayer, og undersøkelsen av hvordan denne teksten kan belyse NOS-aspekter. Del 3 er et undervisningsopplegg som tar utgangspunkt i bidraget fra del 2 av oppgaven. Undervisningsopplegget setter NOS i fokus ved å belyse NOS-aspekter gjennom en rollespilldebatt basert på Maria Goeppert-Mayers historie. Undervisningsopplegget ble konstruert med FRA synet på NOS. Dette undervisningsopplegget ble ikke testet i løpet av studien.
dc.description.abstractAbstract This thesis explores how history of science can be used to highlight central features of nature of science (NOS). This thesis is comprised of three parts, where each part contains one or more original contributions. Part 1 of this thesis examines how NOS is presented in a few texts from textbooks regarding the history of science. This examination is divided into two parts. The first part concerns itself with a few selected texts from one set of science textbooks. The second part concerns itself with the presentation of the history of the atomic model in several science textbooks, and one physics textbook. The family resemblance approach (FRA) for NOS is used to test FRA as a tool for use in the examination of textbooks. Part 2 is a historical study of the German-American physicist Maria Goeppert-Mayer. Central to part 2 is also an examination of how Maria Goeppert-Mayers story highlights NOS. FRA is used as a framework for this examination. The original contributions from part 2 of this thesis, are a biographical text about Maria Goeppert-Mayer, and an examination of how this text highlights features of NOS. Part 3 is a science lesson based on the contributions of part 2. The science lessons aim is to highlight features of NOS, using a roleplay debate based on Maria Goeppert-Mayers story. This science lesson was not tested for the duration of the study.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleVitenskapshistorie for å undervise om naturvitenskapens egenart (NOS)
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel