Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStøen Utvær, Britt Karin
dc.contributor.authorKværner, Rine
dc.date.accessioned2021-09-28T17:46:19Z
dc.date.available2021-09-28T17:46:19Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:55578375:35841424
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784878
dc.description.abstractMasteroppgaven har et yrkesdidaktisk perspektiv på Helsedirektoratets helsefremmende visjon om at god helse gir gode liv (Helsedirektoratet, 2017) og viktigheten av helhetlig tenkning og menneskesyn for mestring og læring. Oppgaven er forankret i Aaron Antonovsky (2012) sin teori om salutogense som handler om å ha en positiv innstilling til utfordringer i livet, og tar utgangspunkt i begrepet opplevelse av sammenheng (OAS). OAS består av underbegrepene meningsfullhet, begripelighet og håndterbarhet. Det grunnleggende i Antonovsky (2012) sin teori er at en sterk opplevelse av OAS bidrar til økt grad av helse og mestring, og en svak opplevelse av OAS bidrar til økt grad av stress og sykdom. Oppgaven ser på hvordan lærerstøtte påvirker elevenes opplevelse av meningsfullhet, begripelighet og håndterbarhet. Lærerstøtte defineres i autonomistøtte, emosjonell støtte og instrumentell støtte, og tar hovedsakelig utgangspunkt i teori av Deci og Ryan (2017). Opplevelse av sammenheng er hensiktsmessige å diskutere i tilknytning til lærer-elev-relasjoner, undervisning og læring. Tidligere studier viser sammenheng mellom svak OAS og stress. Det er også positive funn knyttet til svak opplevelsen av sammenheng i profesjonsutdanninger, samt forholdet mellom manglende sammenheng på yrkesfagopplæringen og frafall. Masteroppgaven tar for seg hvordan OAS påvirker mestring og læring i skolen, og hvilken rolle lærerstøtte har i denne konteksten. Problemstillingen oppgaven har belyst er: «Hvilken betydning har lærerstøtte for yrkesfagelevens opplevelse av sammenheng, og hvordan påvirker dette opplevelse av mestring og læring?» Oppgaven benytter kvantitativ metode og tverrsnittsundersøkelse. Utvalget består av 365 elever ved yrkesfaglige utdanningsprogram og studiespesialiserende utdanningsprogram med yrkesfaglige programfag, på Vg1, Vg2 og Vg2 ved en videregående skole på Østlandet. Spørreundersøkelsen viser tydelige sammenhenger mellom lærerstøtte og OAS. Elever som opplever at lærere gir dem valg, bryr seg om dem og støtter deres faglige utvikling opplever programfagene mer meningsfulle, håndterbare og begripelige enn elever som ikke opplever å få denne støtten. Undersøkelsen viser også sammenhenger mellom kjønn og OAS og utdanningsprogram og OAS. Det er spesielt elever på teknikk og industriell produksjon og elektrofag som skiller seg ut ved å oppleve yrkesfaglige programfag meningsfulle, håndterbare og begripelige. Gutter opplever også sterkere grad av OAS enn jenter. Videre viser resultatene at både lærerstøtte og OAS er viktig for elevenes mestring og læring i fag- og yrkesopplæring. Å vektlegge lærerstøtte i skolen bidrar til å styrke elevenes tilhørighet, samt sikre en god lærer-elev-relasjonen. Dette vil igjen bidra til å styrke elevenes livsmestring, noe som er direkte knyttet til elevenes skolefaglige mestring og læring.
dc.description.abstractThe master's thesis has a vocational didactic perspective on the Directorate of Health's health-promoting vision that good health gives a good life (Directorate of Health, 2017), and the importance of holistic thinking for mastery and learning. Theoretically, the thesis is rooted in Aaron Antonovsky (2012) 's theory of salutogenesis, which is about having a positive attitude to life's challenges and is based on the sense of coherens (SOC). SOC consists of the subconcepts meaningfulness, comprehensibility and manageability. The basics of Antonovsky’s (2012) theory are that a strong experience of SOC contributes to an increased degree of health and coping, and a weak experience of SOC contributes to an increased degree of stress and illness. The thesis looks at how teachersupport affects students' experiences of meaningfulness, comprehensibility and manageability. Teachersupport is defined as autonomy support, emotional support and instrumental support, and is primarily based on the theory of Deci and Ryan (2017). Students SOC is appropriate to discuss in relation to teacher-student relationships, teaching and learning. Previous studies show a link between weak SOC and stress. There are also positive findings related to the poor experience of the connection in professional education, as well as the relationship between lack of connection in vocational education and dropout. The Master's thesis addresses how OAS affects mastery and learning in the school, and what role teacher support has in this context. The problem highlighted by the thesis is: "What significance does teachersupport have for the professional student's sense of coherence, and how does this affect their experience of mastering and learning?" The thesis uses quantitative method and cross-sectional survey. The research consists of 365 students in vocational education programs and study-specializing education programs with vocational program subjects, at Vg1, Vg2 and Vg2 at a upper secondary school in Eastern Norway. The survey shows clear links between teacher support and SOC. Students who experience that teachers give them choices, care about them and support their academic development, experience more meaningful, manageable and comprehensible than students who do not experience receiving this support. The survey also shows relationships between gender and SOC and educational programs and SOC. In particular, students in engineering and industrial production and electrician-subjects stand out by experiencing meaningful, manageable and understandable vocational programs. Boys also experience a higher degree of SOC than girls. Furthermore, the results show that both teachersupport and SOC are important for students' mastery and learning in vocational training. Emphasizing teachersupport in the school contributes to strengthening the pupils' belonging, as well as ensuring a good teacher-pupil relationship.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleDen betydningsfulle sammenhengen. En kvantitativ masterstudie om lærerstøttens betydning for elevens opplevelse av sammenheng i det yrkesfaglige utdanningsløpet.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel