Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMarit Olave Riis-Johansen
dc.contributor.authorJulie Sletten Johannessen
dc.date.accessioned2021-09-28T17:46:06Z
dc.date.available2021-09-28T17:46:06Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:55578083:15514825
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784869
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om hvordan elever i en førstetrinnsklasse samhandler underveis i en skriveprosess, og om man finner spor av denne samhandlingen i elevtekstene som blir produsert. For å finne ut dette har jeg gjennomført en etnografisk klasseromsstudie der jeg har gått inn i en rolle som deltakende observatør. Empirien for studien er observasjoner, feltnotater, filmopptak og innsamling av elevtekster. Denne studien støtter seg til et sosiokulturelt perspektiv på læring, hvor blant annet samhandlingen står sentralt. I barns tidlige skriving kan det å gå inn i samhandlinger være en strategi for å mestre et skrivearbeid. Utviklingen av skriftspråk er individuelle prosesser der barn utvikler seg forskjellig gjennom de førte skoleårene. Dette innebærer også at barn tilegner seg ulike strategier som de bruker som støtte under skrivearbeid. Noen barn har kommet lengre i utviklingen av å lære hvordan å gå i samhandling med kulturelle verktøy og bruker denne kunnskapen for å hjelpe medelever i deres skriving. Dette omtales i denne studien som hjelpelæring («subteaching», Tholander & Aronsson). Hovedfunnet fra denne studien innebærer at elever som blir tildelt en rolle som hjelpelærere reproduserer strategier for å hjelpe elever i samhandlingen med deres skrivearbeid. Hjelpelærerne reproduserer strategier de selv har opplevd at læreren har brukt i for å veilede i deres skrivearbeid. Strategier som fonen-grafem forbindelse og modellering av ord og setninger blir brukt for å støtte medelever i deres skriving. Denne masteroppgaven viser et eksempel på hvorfor det er viktig å la barn gå i dialog om deres eget tekstarbeid. Gjennom å la barn samhandle underveis i en skriveprosess kan de oppleve en mestring de ellers ikke ville ha gjort om de jobbet med skrivingen alene.
dc.description.abstractThis master thesis is about how students in a first class interacts during a writing process, and if traces of these interactions are found in the student texts that are produced. To find out about this I have done an ethnographic classroom study where I have taken å role as a participant observer. The empirical evidence for the study is observations, field notes, film recordings and collections of student texts. This study supports a sociocultural perspective on learning where, among other things, interaction is central. In children´s early writing, engaging in interactions can be a strategy for mastering writing tasks. The development of written language is individual processes where children develop differently during the first school years. This also means that children acquire different strategies that they use as support during writing. Some children have progressed further in learning how to interact with cultural tools and use this knowledge to help fellow students in their writing. This is mentioned in this study as subteaching. The main finding from this study implies that students who are assigned a role as a subteacher reproduce strategies to assist students in the interaction with their writing tasks. The subteacher reproduces strategies they themselves have experienced that the teacher has used to guide in their writing work. Strategies like phoneme-grapheme connections and modeling of words and phrases are used to support fellow students in their writing. This master thesis shows an example of why it is important to let children engage in dialogue about their own text work. By letting children interact along the way in a writing process, they can experience a mastery they would not otherwise have done if they were writing alone.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.title"TV skrives aldri me U." En etnografisk klasseromsstudie av barns samhandling underveis i skrivearbeid i en førsteklasse.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel