Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSaksvik-Raanes, Gunnhild
dc.contributor.authorGaarden, Julie Svensen
dc.date.accessioned2021-09-28T17:45:46Z
dc.date.available2021-09-28T17:45:46Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:55578012:23845725
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784859
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Denne masteroppgaven har fått navnet: Strukturell bevissthet i telling og subitizing. Hensikten med oppgaven er å undersøke hvilket fokus elever på første og andre trinn har på struktur i oppgaver som dreier seg om telling og subitizing. Problemstillingen grunner i dette og er formulert slik: Hvordan kommer første og andretrinnselevers strukturelle bevissthet til uttrykk i arbeid med oppgaver som handler om subitizing og telling på læringsbrett? Denne studien er kvalitativ og kan beskrives som en casestudie. Datainnsamlingen er basert på semistrukturert intervju, observasjon, videoopptak og sporing av bevegelser som ble gjort på læringsbrettet. Datamaterialet omfatter 21 elever fordelt på første- og andretrinn på én skole. Datasettet ble tolket gjennom en deduktiv tilnærming hvor jeg benyttet meg av en tematisk analyse for å finne ut hvordan strukturell bevissthet kom til uttrykk i oppgaver som er FONS relaterte. Kategoriene som ble benyttet for å analysere datamaterialet er hentet fra Mulligan og Mitchelmore (2013) rammeverk, Awareness of mathematical pattern and structure (AMPS), i undersøkelsen av telling har jeg benyttet telleprinsippene til Gelman og Gallistels (1978) og Clements og Sarama (2014) tellenivåer. Resultatene viser at elevene viser ulike grader av strukturell bevissthet knyttet til lignende oppgaver. Hvor et fokusskifte fra telling til struktur står sentralt for elevene med høy strukturell bevissthet. Elever med brudd på telleprinsippene viste lave grader av strukturell bevissthet. 2 av 3 elever som subitizer mengder opp til fem viser en høy grad for strukturell bevissthet, mens elever som greier å subitize mengder på to, viste en lavere grad av strukturell bevissthet. Det kommer også frem at elever fokuserer på ulike egenskaper når de subitizer et bilde og skal rekonstruere det.
dc.description.abstractAbstract This is a thesis in mathematics education, the thesis is given the name “Stuctural awerness in counting and subitizing”. The purpose with this study is to examine first and second graders focus on structure in counting tasks and subitizing tasks. The research question based on this, are: How does first and second grader structural awareness appear in work with counting and subitizing? The study is conducted with a qualitative methode, and it can be described as a case study. The collection of the data were done with a semistructured interview, observation, video and tracking of movments on tablets. The data contains 21 first and second graders in one school. I used a deductiv approach to the data, where a thematic analysis was used to examin how structural awereness were expressed in the students work with counting an subitizing tasks. To analyze the data I used a deductive approach, where a thematic analysis was used to find how structural awareness was expressed in FONS related tasks. I used categories from Mulligan og Mitchelmores (2013) framework, awerness of mathematical pattern and structures (AMPS), to examin counting I used Gelman og Gallistels (1978) counting principles and Sarama and Clements (2010) counting levels. The study implicate that students show sevreal degrees of structural awerness in similar tasks. A shift in focus from counting to structure can be seen as a basis of a high degree of structural awerness. Two out of three students that subitize amounts up to five show a high deegree of structural awerness, where as students that subitizes amounts up to two shows a lower degree of structural awerness. The study also implicates that students are aware of different proporties when they subitize.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleStrukturell bevissthet i telling og subitizing.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel