Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKnut Vesterdal
dc.contributor.authorBendik Diesen
dc.date.accessioned2021-09-28T17:45:09Z
dc.date.available2021-09-28T17:45:09Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:55575926:29076364
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784849
dc.description.abstractTemaet for masteroppgaven er undervisning om romanifolkets historie i den videregående skolen kombinert med menneskerettighetsundervisning (MRU). Forskningsspørsmålene er nært knyttet opp mot det teoretiske rammeverket til MRU, og baserer seg på hvorvidt undervisningen om romanifolket kan bidra til å bevisstgjøre elevene om menneskerettighetsspørsmål ved å fokusere på utdanning for, om, og gjennom menneskerettigheter. Dette blir undersøkt gjennom kvalitative semistrukturerte fokusgruppeintervjuer med til sammen 14 elever fra videregående skole i Trøndelag. Foranledningen for intervjuene var gjennomføringen av et egenprodusert undervisningsopplegg om romanifolkets historie som forsøkte å belyse menneskerettighetsspørsmål gjennom deltakende metoder. Bakgrunnen for oppgaven er at det har blitt rapportert at undervisningspraksisen om nasjonale minoriteter er for dårlig i Norge. Det rapporteres at elever og lærere synes det er unødvendig å jobbe med minoritetene, og det blir også sett på som uengasjerende. Ut i fra tidligere forskningsarbeid gjorde jeg meg en antagelse om at undervisningen kunne gjøres mer engasjerende og relevant hvis den ble knyttet opp mot MRU. Hensikten med oppgaven er å undersøke om kombinasjonen kan forbedre undervisningspraksisen om romanifolket, og hva som eventuelt er bedre med å undervise om romanifolket gjennom menneskerettighetsundervisning. Jeg har undersøkt dette ved å diskutere fire hovedspørsmål: 1) Kan undervisning om romanifolket være engasjerende når det kombineres med MRU, 2) Kan undervisningen om romanifolket gjøre elevene mer bevisste på sin egen forståelse av menneskerettigheter, 3) Kan undervisning om romanifolket bevisstgjøre elevene om hvorfor toleranse og gode holdninger overfor mangfoldet er viktig og 4) Kan undervisningen om romanifolket gjøre elevene bevisste på at alle mennesker har et ansvar for at menneskerettighetene respekteres. Å kunne bruke romanifolkets historie virker å fungere godt for å bevisstgjøre elevene om menneskerettighetenes funksjon i samfunnet. Gjennom analysen var det tydelig at tema hadde engasjert elevene, og dette står i kontrast til tidligere forskning. De fleste elevene var fornøyd med de deltakende metodene som hadde blitt anvendt for å lære bort romanifolkets historie, og virket veldig fornøyd med undervisningen. Undervisning om romanifolket kan se ut til å aktivere elevenes historiebevissthet ved at de blir mer opptatt av hvordan man kan lære av fortidens feil. Det kan også virke som at dette er et tema som kan bidra til å utfordre den mer utbredte tankegangen om at Norge er et perfekt land, og at menneskerettighetsbrudd er forbeholdt mindre utviklede land. Elevenes evne til å bruke kunnskapen om romanifolket til å diskutere mer dagsaktuelle menneskerettighetstema kan komme godt med i livet ellers. Skolen skal jo utdanne kritiske mennesker, og denne undervisningen kan bidra til å utdanne både kritiske og mer reflektere mennesker som har en litt bredere og mer nyansert forståelse av hva menneskerettigheter faktisk handler om. Det er fortsatt mange mennesker som ikke får sine rettigheter respektert, og det er mye dagsaktuelt elevene kan klare å trekke tilbake til undervisningen.
dc.description.abstractThis master’s thesis explores the educational practice about the Romani history, combined with Human Rights Education (HRE). The questions discussed for this thesis are closely related to the theoretical framework for HRE. Furthermore, it is based on the assumption that the education about the Romani may help the students raise awareness about human right issues by directing focus towards education for, about and through HRE. In this thesis we will explore this issue by conducting semi-structured focus group interviews as a qualitative study with 14 upper secondary school students located in Trøndelag. Moreover, the interviews were constructed so that a self-made learning resource about the history of the Romani people may be practiced, which purpose was to try to enlighten HRE through participation. The reason I’ve chosen this thesis is due to reports being made criticising the practice of education about national minorities in Norway. It has been reported that both students and teachers find the educational practice about national minorities as unnecessary and not relevant, in addition to being uninteresting. Due to my previous research I made the assumption that the learning practice may be found more interesting and relevant for teachers and students if it were to be connected to HRE. The purpose of this thesis is therefore to explore whether the combination of HRE and national minorities may be successful as a learning resource, and if so: Why and how is it successful? I have investigated this by presenting and discussing four theoretical questions: 1) May the tutoring about the Romani people be made engaging when it is combined with HRE, 2) By learning about the Romani people, will the students become more aware about their own understanding of human rights, 3) By learning about the Romani people, will the students become conscious about the importance of tolerance and having a positive attitude to diversity, 4) May the learning resource about the Romani lead the students to a greater consciousness regarding the responsibility that every person has to ensure that the human rights are respected. The use of the history of the Romani people seems to be beneficial to ensure that the students are made aware of the importance of the function of human rights in society. When analysing the interviews conducted with the students, it was clear that the issue was interesting and engaging for the students, which contradicts previous research about this issue. Most participants in this project were positive to the learning resource that I made about the history of the Romani people. By learning about the Romani people and their history, it may be argued that the students became aware of their role in history, and the students became interested in how we can learn from past mistakes made in our history. Furthermore, it may seem that this is a subject that may challenge our view on Norway as the “perfect country”, and that violations of human rights are only to be found in less developed countries. Additionally, the ability of the students to practice their knowledge about the Romani people may benefit them regarding other current issues related to human rights. The educational system is supposed to encourage critical thinking, and it can be argued that this learning resource may contribute to this as well as a more nuanced understanding about human rights. There are still a lot of people whose human rights are being violated, and there are many subjects today that the students can reflect on by using their knowledge from this learning resource.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleRomanifolkets historie - Et utgangspunkt for menneskerettighetsundervisning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel