Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvande, Lise
dc.contributor.authorBratberg, Petter Friis
dc.date.accessioned2021-09-28T17:45:07Z
dc.date.available2021-09-28T17:45:07Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:55575926:23898565
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784848
dc.description.abstractDenne masteroppgaven setter søkelys på hvordan lærere bruker lokalhistorie og lokale ressurser i samfunnsfagundervisningen på ungdomsskolen. Oppgaven bygger på et empirisk materiale, samlet inn gjennom intervju av åtte lærere på tre forskjellige skoler i Norge. Motivasjonen bak undersøkelsen er å få en forståelse av læreres oppfatning av lokalhistorie og lokale ressurser, og hvorvidt de benytter seg av dette eller ikke. Samtidig er jeg interessert i å se om det er noen likheter eller ulikheter mellom forskjellige skoler i ulike lokalsamfunn i Norge. Forskningsspørsmålene som danner grunnlaget for å besvare oppgaven er: hvilken lokalhistorie er spesiell for skolens lokalmiljø, hvordan jobbes det med lokalhistorie på skolen, og hvilke faktorer påvirker bruken av lokalhistorie i undervisningen. Analysen av materialet viser at informantene på de ulike skolene benytter seg av flere ulike ressurser både utenfor og innenfor skolens område, avhengig av skolens tilgang på ressurser. Allikevel er det en generell tendens at lokalhistorie hovedsakelig blir benyttet i forbindelse med ekskursjoner utenfor skolens område. Denne undervisningen dreier seg hovedsakelig om historisk kunnskap, og fokuserer mindre på kritisk historiebruk og kildekritikk. Det er også stor variasjon mellom skolene på antall timer man får tildelt til fagseksjonsarbeid i samfunnsfag, noe som anses som en vesentlig faktor for kunnskaps- og erfaringsdeling. Informantene benytter lokalhistorie og lokale ressurser i undervisning for å skape en nærhet til historien og undervisningen, samtidig som det bidrar til variasjon, identitetsutvikling og større interesse for faget. En tydelig faktor som påvirker hvorvidt informantene benytter lokalhistorie eller lokale ressurser, er om de underviser på en skole i lokalsamfunnet de er oppvokst i eller ikke. Det er også forskjeller på hvor godt implementert lokalsamfunnets ressurser er i de lokale læreplanene på de forskjellige skolene. Tid oppleves også som en begrensende faktor for noen av informantene, som kan ha en sammenheng med at de forbinder lokalhistorie med ekskursjoner.
dc.description.abstractThis master thesis highlights how teachers use local history and local resources in social science education at lower secondary school. The thesis is based on empirical material, collected through an interview of eight teachers at three different schools in Norway. The motivation behind the survey is to gain an understanding of teacher’s perceptions of local history and local resources, and whether they use it or not. At the same time, I am interested to see if there is any similarities or differences between different schools in different local communities in Norway. The research questions that were to form the basis for answering the main research question were: what local history is special to the school’s local environment, how are they working with local history in the school, and what factors influence the use of local history in teaching. The analysis of the material shows that teachers at different schools use several different resources both outside and within the school’s area, depending on the school’s access to the resources. Nevertheless, there is a general tendency that local history is mainly used in association with field trips outside the school. This teaching is mainly focused on historical knowledge and focus less on critical historical use and source criticism. There is also considerable variation between the schools regarding the number of hours allocated to section work in social studies, which is a significant factor in knowledge- and experience sharing. The teachers use local history and local resources in teaching to create a proximity to history and teaching, while also contributing to variation, identity development and greater interest in the subject. One obvious factor that influences whether the teachers use local history or resources, is whether they teach at a school in the local community in which they were raised. There are also differences in how well implemented the local community resources are in the local curricula of the different schools. Time is also perceived as a limiting factor for some of the teachers, which may be related to their linking between local history and excursions.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleBruk av lokalhistorie og lokale ressurser i skolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel