Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSandvik, Lise Vikan
dc.contributor.authorSommervold, Oda Aasmundstad
dc.date.accessioned2021-09-28T17:44:55Z
dc.date.available2021-09-28T17:44:55Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:55578580:15151292
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784842
dc.description.abstractDenne studien undersøker elevers opplevelse av medvirkning i vurderingspraksisen av muntlig kompetanse i engelsk i videregående skole. Elevmedvirkning kan sees på som en sentral faktor når det kommer til å styrke elevers læringsutbytte og motivasjon. Det er derfor svært verdifullt at elevene er involvert i sin egen læringsprosess, og vurdering er en viktig del av denne prosessen. Tidligere forskning har imidlertid vist at implementeringen av elevinvolvering i den formative vurderingspraksisen har vært ei utfordring. Hensikten med denne studien er derfor å bidra til videre innsikt i hvordan elevene selv ser på medvirkning. Dette er en mixed-methods-studie som benytter seg av en spørreundersøkelse og to fokusgruppeintervjuer for å undersøke fenomenet gjennom elevenes perspektiv. Deltakerne i studien er elever ved en urban videregående skole i Norge. Det kvantitative datamaterialet ble analysert ved bruk av deskriptiv statistikk, mens det kvalitative datamaterialet ble analysert gjennom en hermeneutisk-fenomenologisk tilnærming. Dette ga både et overblikk over de generelle tendensene og innsikt i de personlige opplevelsene av fenomenet. Funnene indikerer at elevene har et ønske om å bli mer inkludert i vurderingspraksisen enn de er på nåværende tidspunkt. Dessuten ser elevene på økt medvirkning som en måte å styrke deres læringsutbytte av muntlig kompetanse i engelsk på. Elevene beskriver deres egen forståelse som god, men samtidig uttrykker de en usikkerhet når det gjelder hva de faktisk blir vurdert på. Dette avslører en uoverensstemmelse i elevenes og lærernes fokus. Det blir derfor sett på som viktig å utvikle en felles forståelse og økt elevmedvirkning kan bidra til denne utviklingen. Implikasjonene av denne studien antyder at lærere bør fokusere på å utvikle en felles forståelse mellom dem selv og elevene på grunn av variasjoner i forståelsen av hva muntlig kompetanse innebærer. Økt elevinvolvering gjennom å utvikle mål og kriterier og mer dialogbaserte tilbakemeldinger blir sett på som nyttige tiltak for å styrke elevers læringsutbytte.
dc.description.abstractThis study examines students’ perceptions of involvement in the assessment practice of oral competence in English in upper secondary school. Student involvement can be seen as a key factor when it comes to enhancing students’ learning outcome and motivation. It is therefore of high value that the students are involved in their own learning process, which assessment is a central part of. Previous research has however shown that the implementation of student involvement in formative assessment has been a challenge. The purpose of this study is therefore to provide further insight into how the students themselves perceive involvement. This is a mixed-method study which employs a survey and two focus group interviews to examine the phenomenon through the students’ perspective. The participants of the study are students in an urban upper secondary school in Norway. The quantitative data material was analysed using descriptive statistics while the qualitative data material was analysed using a hermeneutic phenomenological approach. This provided both an overview of the general tendencies and insight into personal experiences of the phenomenon. The findings suggest that students have a wish to be more involved in the assessment practice than they are at the present point. Moreover, the students see increased involvement as a way to enhance their learning outcome of oral competence in English. The students report their understanding of the subject as good, but at the same time they express uncertainty as to what they are actually assessed by. This reveals a discrepancy between the focus of the students and the teachers. It is therefore seen as important to develop a shared understanding, and increased student involvement could contribute to this development. The implications of this study suggest that teachers need to focus on developing a common understanding between themselves and their students due to the variation in perceptions of what oral competence comprises. Increased involvement in developing goals and criteria and more dialogue-based feedback are seen as beneficial measures to strengthen students’ learning outcome.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleInvolvement in the assessment practice
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel