Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKnutsen, Bård
dc.contributor.advisorEmstad, Anne Berit
dc.contributor.authorHauge, Thomas Stafne
dc.date.accessioned2021-09-28T17:44:44Z
dc.date.available2021-09-28T17:44:44Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:55577683:24166615
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784835
dc.description.abstractDenne studien undersøker nyutdannede naturfaglærere og hvordan de bruker uteskole i deres første yrkesår. Studien bidrar til å utvikle kunnskap om hvordan nyutdannede naturfaglærere opplever at deres første yrkesår i skole er. Videre kan studien bidra til en dypere forståelse av profesjonelle personers handlingskompetanser og hvordan lærersosialisering og rekontekstualisering påvirker bruken av uteskole i egen undervisning. Problemstillingen for denne studien er: Hvordan bruker nyutdannede naturfaglærere uteskole i sitt første yrkesår, og hvilke faktorer ligger til grunn for at de velger å ta det i bruk Studien tar utgangspunkt i det kvalitative forskningsstudiet (Kvale, 1997). Gjennom datainnsamlingen har jeg vært en del av EFFTILT (https://www.ntnu.no/ilu/efftilt). Det ble gjennomført to runder med datainnsamling. Den første runden med datainnsamling har jeg fått tilgang til gjennom deltakelse i EFFTILT. Den andre runden med var jeg med å samle inn sommeren 2019. Empirien er basert på åtte nyutdannede naturfaglærere, over to årskull, som alle har gått PPU-studiet, der de har tilegnet seg undervisningskompetanse i minst ett av fagene, biologi, kjemi og fysikk. Informantene har jobbet ett år i skolen som nyutdannede naturfaglærer. Lærernes erfaringer og opplevelser for mulighetene til å ta i bruk uteskole i egen undervisning ble avdekket gjennom semistrukturerte intervjuer. Studien viser at de nyutdannede naturfaglærerne, med ett unntak, opplever å stå alene i deres første yrkesår. Mangel på støtte fra kolleger og ledelsen og gjennomføring av undervisningsopplegg alene, preget mye av det første yrkesåret. Et annet funn viser at de nyutdannede naturfaglærerne har tilegnet seg kvalifikasjonsrelevante handlingskompetanser gjennom lærerutdanningen. Dette har vært av betydning for deres motivasjon og ønske for å ta i bruk uteskole i egen undervisning. De nyutdannede naturfaglærerne har et positivt syn på bruk av uteskole, og ser verdien av å gjennomføre undervisning i uteområdet. Et tredje funn i denne studien viser at flesteparten av de nyutdannede naturfaglærerne, igjen med ett unntak, opplevde å komme til skoler hvor det i liten grad ble prioritert bruk av uteskole i undervisningen. I tillegg avdekker denne studien at de nyutdannede naturfaglærerne opplever det som utfordrende å overføre de kvalifikasjonsrelevante handlingskompetansene i andre undervisningsfag enn naturfag. En ny handlingskontekst, med andre rammer enn fra lærerutdanningen har gjort det utfordrende å ta i bruk uteskole i egen undervisning.
dc.description.abstractThis study addresses graduate science teachers and their use of outdoor school in their first year of work. The study helps develop knowledge about how newly trained science teachers experience that their first year of work in school is. Furthermore, the study can contribute to a deeper understanding of action competence of professionals and how teacher socialisation and recontextualisation affect the use of outdoor school in their own teaching. The research for this study is: How do graduate science teachers use outdoor school in their first year of work, and what factors are the basis for them choosing to adopt it The study is based on the qualitative research interview (Kvale, 1997). Through the data collection I have been part of EFFTILT (https://www.ntnu.no/ilu/efftilt). Two rounds of data collection were conducted. The first round of data collection have I been granted through participation in EFFTILT. The second round of data collection did I collect with EFFTILT in the summer of 2019. The data is based on eight newly qualified science teachers, over two years of age, all of whom have attended the PPU-study, where they have acquired teaching skills in at least one of the subjects, biology, chemistry and physics. The informants have worked one year in school as a newly qualified science teacher. The teachers' experiences and experiences for the opportunities to use outdoor school in their own teaching was uncovered through semi-structured interviews. The study shows that the newly qualified science teachers, with one exception, experience standing alone in their first year of work. Lack of support from colleagues, lack of support from management, implementation of teaching alone characterized much of the first working year. Another finding shows that the newly qualified science teachers have acquired relevant action competence through teacher training. This has been of importance to their motivation and desire to use outdoor school in their own teaching. The newly qualified science teachers have a positive view of the use of outdoor learning and see the value of carrying out teaching in the outdoor area. A third finding in this study shows that most graduate science teachers, again with one exception, experienced coming to schools where there was little priority for the use of outdoor schools in teaching. In addition, this study reveals that the newly qualified science teachers find it challenging to transfer the qualification-relevant action om competence in teaching subjects other than science. A new context of action, with other frameworks than from teacher education, has made it challenging to use outdoor school in their own teaching.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleNyutdannede naturfaglæreres bruk av uteskole
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel