Lean on Each Other. Peer Respons in Second Language Writing Development
Master thesis
Date
2020Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3863]
Abstract
Medelevvurdering er en vurderingsmetode som kan være effetiv for å øke elevene læring i klasserommet. Denne forskningen er basert på en kvalitativ kasusstudie hvor fokuset er elevenes oppfatning av medelevvurdering og hvordan medelevvurdering kan påvirke elevenes utvikling av skriferdigheter i engelsk som andrespråk. Medelevvurdering ble brukt som et verktøy i elevenes skriveutvikling gjennom et prosessorientert arbeid hvor elevene hadde minimal erfaring med medelevvurdering. Forskningen idikerer at elevene oppfattet medelevvurdering som et nyttig og konstruktivt verktøy, samt at de utviklet tekstene sine gjennom tilbakemeldingene de fikk fra sine medelever. De fleste elevene i denne forskningen hadde et positivt syn på bruken av medelevvurdering. Tidligere forskning på medelevvurdering og skriving i andrespråk støtter opp under disse funnene. Forskningen indikerer også at elevene foretrakk muntlig elevveileding fremfor skritlig lærerveiledning i den formative prosessen av et skriveprosjekt. Elevene foretrakk også å få veiledning fra medelever på innhold og lærerveiledning på grammatikk, struktur og rettskriving. Det teoretiske grunnlaget i forskningen er bygget på et sosiokulturelt perspektiv, teori om skrivekompetanse og medelevvurdering, samt tidligere forskning. Peer response is a method of assessment which can be useful as a tool to enhance learning in the classroom. This research is based on a qualitative case study with focus on the students´ perception of peer response and how peer response can impact the students´ development in English writing as a second language. Peer response was used as a tool for the development of writing competence through portfolio assessment in a group of students with limited prior experience with peer response. The research findings indicate that the students perceived peer response as an educational and constructive method, and they experienced that they developed their texts through the peer-response. The students had mainly a positive attitude towards peer response. This finding is supported by previous research from all around the world. This research also indicates that students prefer oral peer response as formative assessment during the writing process to written teacher response and that they prefer peer response on content and teacher response on grammar, structure, and spelling. The theoretical foundation of this research is grounded in a socio-cultural perceptive, previous research about peer response and assessment in second language writing and writing competence.