Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHybertsen, Ingunn Dahler
dc.contributor.authorStraumsheim, Ida Hjellegjerde
dc.date.accessioned2021-09-28T17:43:17Z
dc.date.available2021-09-28T17:43:17Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79277179:50541657
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784812
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg lærer-elev-relasjonen i digital undervisning. Formålet er å belyse hvilke forhold som har vært sentrale for relasjonen mellom lærer og elev under hjemmeskolen våren 2020. For å gjøre dette, har jeg valgt en kvalitativ tilnærming som tar for seg lærere og elevers erfaringer og refleksjoner rundt lærer-elev-relasjonen under hjemmeskolen. Oppgavens problemstilling er: Hvilke forhold har hatt betydning for lærer-elev-relasjonen under hjemmeskoleperioden? Studien har vært koblet på et forskningsprosjekt om korona i grunnskolen, og har anvendt datamateriale fra 10 gruppeintervju med lærere og elever, til sammen 28 informanter. I intervjuene ble informantene spurt om hvordan undervisningspraksisen under hjemmeskolen var, samt deres opplevelser og tanker knyttet til kontakt og kommunikasjon mellom lærer og elev i denne perioden. Problemstillingen blir diskutert gjennom to forskningsspørsmål: Hvilken betydning har undervisningspraksis for lærer-elev-relasjonen? og Hvilken betydning har kontakt og kommunikasjon hatt for lærer-elev-relasjonen? Sentrale funn er at valg av undervisningsmetode har vært betydningsfullt for relasjonen mellom lærer og elev under hjemmeskolen. En undervisningspraksis som aktiviserer elevene, samt åpner for god kontakt og kommunikasjon mellom lærer og elev, er metoder som også kan fremme gode lærer-elev-relasjoner. Det neste funnet er hvilken betydning lærere som oppleves tilgjengelige og tilstedeværende har. Elever som opplever at de har lærere som viser omsorg, kan også synes å ha lettere for å ta kontakt ved behov. Dette har vært fundamentalt under hjemmeskolen, hvor det på flere områder ble elevenes eget ansvar å få tilstrekkelig oppfølging og støtte. Oppgavens hovedfunn er at kontakten mellom lærer og elev har vært avgjørende for lærer-elev-relasjonen under hjemmeskoleperioden. Det har vært betydningsfullt å velge undervisningspraksis ut fra hvilken form for kontakt den skaper. Samtidig har det vært essensielt at lærerne under hjemmeskolen har vært tilgjengelige og synlige for å styrke kontakten med elevene. Oppgavens hensikt er å kunne bidra til økt innsikt og bevissthet rundt lære-elev-relasjonen i en digital undervisningskontekst til videre forskning og praksisfeltet.
dc.description.abstractThis master’s thesis addresses the teacher-student relationship in a digital classroom. The purpose of this study is to highlight key elements regarding the relationship between teachers and students in online classes throughout the spring of 2020. Being able to achieve this goal, I have chosen a qualitative approach which addresses teachers and students experiences and reflections concerning the teacher-student relationship inside the digital classroom. The thesis question is: Which elements have impacted the teacher-student relationship during the period of digital teaching. The study has been connected to a research project about corona in primary school and has used data from 10 group interviews with teachers and students, all together 28 informants. During the interviews, subjects were asked how they felt about the teaching practice during the period of digital teaching, and their experiences and thoughts connected to the contact and communication between teacher and student during this period. The theses question will be discussed through two research questions: What significance had the teaching practice for the teacher-student relationship? and How significant has contact and communication been for the teacher-student relationship? A central finding is the significance of the choice of teaching method to the teacher-student relationship during the period of digital teaching. Teaching practices that involves the students, as well as allows good contact and communication between teacher and student, is methods which can have a positive effect on the teacher-student relationship. The next finding is the importance of teachers who are perceived as available and present. Students who experience that their teacher cares about them, may also seem to be more willing to ask for help if needed. This has been essential during the period of digital teaching, where in several areas the responsibility has been on the students shoulders to get sufficient follow-up and support. The thesis’ main finding is the importance the contact between teachers and students has had for the teacher-student relationship during the period of digital teaching. It has been crucial to choose teaching method from what kind of contact it facilitates. Simultaneous, it has been essential that teachers during the period of digital teaching have been available and present to strengthen their contact with the student. The purpose of this thesis is to contribute to increased insight and reflection about the teacher-student relationship in the digital classroom for further research and the field of practice.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Bare det å (ikke) kunne ha øyekontakt med læreren" : en kvalitativ studie av lærer-elev-relasjonen under hjemmeskoleperioden våren 2020
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel