Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLorgen, Linn Cathrin
dc.contributor.authorNordahl, Marie Aurora
dc.date.accessioned2021-09-28T17:43:00Z
dc.date.available2021-09-28T17:43:00Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80893378:9491195
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784804
dc.description.abstractDenne masteroppgaven gir innsikt i pressedekning om miljøbevegelsen Skolestreik for klima. Siden mars 2019 har barn og unge over hele verden nektet å gå på skolen hver fredag og samlet seg i gatene for å kreve politisk handling for å begrense klimakrisen. Dette har fått mye medieoppmerksomhet, og barn og unge blir både hyllet og møtt med kritikk i nyhetsmediene. Målet med denne oppgaven er å bidre med ny kunnskap om temaet og aktualisere debatten rundt denne saken. Gjennom å analysere nyhetsartikler fra de tre største avisene i Norge i 2019, Aftenposten, VG og Adresseavisen, er målet å utforske hvordan barn og unge som skolestreiker for klima blir fremstilt i norske nyhetsmedier. For å få et rikt bilde og en nyansert forståelse av nyhetsinnholdet, er det brukt en kombina fsjon av både kvantitative og kvalitative forskningsmetoder. Nyhetsartiklene er analysert gjennom en kvantitativ innholdsanalyse og en kvalitativ innrammingsanalyse, og undersøker forskningsspørsmål om hvilke synspunkter som er representert, hvordan nyhetsinnholdet er innrammet, og hvilke forestillinger om barn og barndom som kommer fram i nyhetsdekningen. Resultatene av analysene viser at den generalle holdningen til barn og unge som skolestreiker for klima er positiv, og at media er villige til å la barna snakke for seg selv i nyhetsinnholdet. Innholdsanalysen viser at tre ulike rammer er spesielt fremtredende i materialet. I den første rammen fremstilles barn og unge som aktører som bidrar til ending, i den andre ligger fokuset på klimastreiker som begivenheter og i den tredje rammen fokuseres det på valgene barn og unge tar som individer i hverdagen. Med utgangspunkt i funnene om disse tre rammene diskuteres forestillinger om barn og barndom i nyhetsinnholdet. Analysene illustrerer hvordan forestilliner om barn og barndom er komplekse og motstridende. På noen måter blir barn og unge fremstilt som ressurser og politiske aktører i samfunnet i dag, og på andre måter blir de fremstilt som uskyldige, uvitende og at de trenger voksnes veiledning og beskyttelse. Dermed får barn og unge motstridende signaler om deres rolle i samfunnet gjennom de ulike forestillingene om barn og barndom som kjennetegner den norske nyhetsdekningen om de unge klimastreikerne.
dc.description.abstractThis thesis provides insight into press coverage of the School Strike for Climate movement. Since March 2019, children and youth all over the world have refused to attend school every Friday and gathered in the streets to demand political actions to solve the climate crisis. This has attracted media attention, and children and youth are both empowered and disempowered in news media. This thesis aims to contribute with new knowledge about the topic and actualize the debate around this issue. Through analyzing news articles from the three biggest newspapers in Norway in 2019, Aftenposten, VG and Adresseavisen, the aim is to explore how children and youth who participate in the School Strike for Climate movement are portrayed in Norwegian news media. To gain a nuanced understanding of the research problem and a rich picture of the news coverage, a mix of both quantitative and qualitative research methods has been used. Through analyzing newspaper articles using a quantitative content analysis and a qualitative frame analysis, research questions regarding whose views are represented, how the news content is framed, and notions about children and childhood are investigated. The results of these analyses show that the overall orientation towards children and youth who participate in the School Strike for Climate movement is mainly positive and that the media seems willing to let children speak for themselves. The news coverage show three different frames are particularly prominent in the material: the agents of change frame, the event frame, and the individual actions frame. Based on an exploration of these frames, discussions regarding notions of children and childhood in the news coverage are conducted. The analyses illustrate how notions of children and childhood are complex and conflicting. In some ways, children and youth are portrayed as resources and political agents in society today, and in other ways, they are portrayed as innocent, ignorant and in need of adult’s guidance and protection. Thus, children and youth receive contradictory signals about their roles in society through the different notions of children and childhood that characterize the Norwegian news coverage about the young climate strikers.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleChildren's political activism: An analysis of news coverage of the School Strike for Climate movement in Norway
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel