Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvalsund, Ragnvald
dc.contributor.authorHoseth, Adrian
dc.date.accessioned2021-09-28T17:42:57Z
dc.date.available2021-09-28T17:42:57Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79282521:15526017
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784802
dc.description.abstractSammendrag Målet for denne studien har vært å tilegne seg større innsikt i hva rådgivere og veiledere som arbeider med rådsøkere som uttrykker eksistensielle utfordringer erfarer som meningsfullt i hjelpearbeidet fra rådgivere og veiledere sitt eget ståsted. Hensikten har vært å øke kunnskap og kjennskap til gode sosialpedagogiske tilnærminger som benyttes for å møte rådsøkere på en måte som fremmer rådsøkers psykososiale velvære, og som legger til rette for at rådsøker får gode muligheter til å bearbeide sin utfordring. Siden oppgaven er orientert mot utfordringer knyttet til det å være et menneske i verden, har jeg vektlagt å tilegne en større forståelse for faktorfortolkningen ved å bruke eksistensteoretiske rådgivningsbriller i drøftingen. Det er gjort lite forskning på hvordan man arbeider eksistensielt som rådgivere, noe som gjør at denne oppgaven kan bidra til en økt oppmerksomhet på eksistensiell rådgivning som en attraktiv tilnærming. For å svare på oppgavens problemstilling valgte jeg å gjennomføre en Q-metodologisk forskningsstudie med 21 deltakere innenfor ulike fagområder i offentlig og privat sektor. Deltakernes subjektive opplevelser ble fremkalt gjennom en Q-sortering av 36 utsagn som deltakerne sortere ut fra sine tidligere erfaringer med eksistensielt hjelpearbeid. Dette la grunnlaget for en påfølgende faktoranalyse, som resulterte i studiens hovedfunn hvor det ble fremkalt tre faktorsyn som alle gjenspeiler ulike erfaringer til hva som er sentrale momenter å vektlegge i rådgivning og veiledning når rådsøker opplever eksistensielle utfordringer. På bakgrunn av en analyse av det sentrale meningsinnholdet i sorteringsmønstrene til deltakerne fikk faktorene følgende navn: Faktorsyn 1: Trygghet, omsorg og bekreftelse i møtet med rådsøker Faktorsyn 2: Selvstendighet og ansvar i møtet med rådsøker Faktorsyn 3: Under overflaten i møtet med rådsøker Faktorsynene drøftes i lys av relevant teori, hvor jeg har valgt å se hva som prioriteres i hjelpearbeidet med vekt på Carl Rogers bidrag til rådgivningsfeltet, fire eksistensielle relasjonsdimensjoner, og det avhengige, uavhengige og gjensidige forholdet mellom rådgiver og rådsøker. Funnene fra forskningsprosjektet viser til at alle faktorsyn retter en sterk oppmerksomhet mot å bedre rådsøkers relasjon til seg selv i hjelperelasjonen, men med ulike tilnærminger til rådsøker og oppmerksomhetsfelt når det gjelder å legge press på rådsøkers relasjon til den sosiale verden-, den fysiske verden-, og sin relasjon til den spirituelle og/eller religiøse verden.
dc.description.abstractAbstract The aim of this study is to gain greater insight into what counselors and advisers who work with people seeking council on existential challenges experience as meaningful in the helping-relation from their own point of view as counselors and advisors. The purpose is to acquire more knowledge regarding good social pedagogical approaches to counseling, and to be able to meet those seeking counsil in a way that promotes the psychosocial well-being and facilitates a nurturing climate where the person can work out their challenge. Since this thesis focuses on the challenges associated with being a human being in the world, the author of this study has emphasized acquiring greater understanding of the findings by using existential theoretical ‘counseling-glasses’. Little research seems to have been done on how to work practical within an existential framework as counselors, something that this thesis can contribute to by increasing the awareness of existential counseling as an appropriate approach. To answer the thesis’ research question, the author chose to conduct a Q-methodological research study with 21 participants from various disciplines in the public and private sector. The participants' subjective experiences based on their previous experiences with counseling sessions within the existential dimension were evoked from a Q-sorting of 36 statements. This laid the foundation for a factor analysis that resulted in the main findings of this study, which were three factorial views that reflect different positions on key aspects to emphasize in counseling and guidance. Based on an analysis of the central meaning-content in the sorting patterns defined by the participants, the factors were given the following names: Factor 1: Security, care, and confirmation in meeting with the person seeking council Factor 2: Independence and responsibility in meeting with the person seeking council Factor 3: Under the surface in the meeting with the person seeking council The factors are discussed in light of relevant theory, where the author of this study chose to highlight what is prioritized in the helping relation based on Rogerian counseling, four existential relationship dimensions, and dependent, independent and reciprocity relationships. Findings in this study suggest that all factors pay close attention to improving the clients’ relationship to themselves, but with different emphasis and attention on the person seeking council’s relationship to the social world-, the physical world-, and the spiritual and/or religious world.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHva erfarer rådgivere som meningsfullt i hjelpearbeidet når rådsøkeren uttrykker eksistensielle utfordringer?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel