Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNess, Ottar.
dc.contributor.authorMoberg, Cajsa Sophie Watz.
dc.date.accessioned2021-09-28T17:42:44Z
dc.date.available2021-09-28T17:42:44Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79282521:3146625
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784795
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractEt skiftende arbeidsliv rettes krav til mennesket om å kontinuerlig utvikle seg for å møte endringer, gjennom læring og samhandling. I denne oppgaven har jeg sett på hvilken rolle lederen har for å utvikle sine medarbeidere og hvilken betydning det har for organisasjonen som helhet. Perspektivene knyttet til myndiggjørende og relasjonell ledelse har fått hovedfeste i denne oppgaven. Da dette er en ledelse som har som mål å avdekke og legge til rette for ansattes utvikling og realisering av ressurser i et trygt arbeidsmiljø. Hensikten med denne studien er å få innsikt i, og kunnskap om, hvordan ledere stiller seg til empowerment som et fenomen, samt gi kunnskap om hvordan ledere praktiserer utøvelsen av empowerment som en del av sin hverdag. Målet er å bidra med nyanserte perspektiver til forskningsfeltet knyttet til hva som kjennetegner myndiggjørende ledelse og hvilken betydning det har for arbeidsplassen. På bakgrunn av tematikken er studiens overordnede problemstilling definert slik: Hvordan beskriver ledere hvordan de forstår og arbeider med empowerment i sin organisasjon? Med hensikt å støtte opp under hovedproblemstillingen har jeg utarbeidet jeg to forskningsspørsmål: 1. Hvordan beskriver ledere at de legger til rette for ansattes empowerment? 2. Hvilken betydning opplever ledere at empowerment har på arbeidsplassen? Med utgangspunkt i et fenomenologisk-hermeneutisk vitenskapssyn har hensikten med undersøkelsen vært å avdekke hvordan ledere opplever empowerment som en del av sin lederpraksis og arbeidshverdag. Samt på hvilke måter det kan påvirke organisasjonens medarbeidere. Undersøkelsen ble analysert ved bruk av tematisk analyse. Gjennom analysen kom jeg frem til fire overordnete tema: • Kommunikasjon som betydningsfull faktor, • Å balansere mellom autonomi og støtte, • Å legge til rette for mestring på individnivå, • Å legge til rette for kollektiv utvikling. Informantene beskrev ulike aspekter som synes å ligge til grunn for utførelsen av empowerment som en del av sin praksis. Mine funn i analysen tyder på at et inngående fokus på felles kommunikasjonskultur kunne bidra til gjensidighet i relasjoner. På den måten kan medarbeidernes respektive arbeidsoppgaver utføres innenfor et gitt handlingsrom, som klargjøres gjennom kommunikasjon, medvirkning og samhandling. Ettersom informantene beskrev en trygg arbeidskultur, tydet det på at medarbeidere i større grad kan be om hjelp og støtte i eget arbeid. En kultur som omfavner at det er lov å gjøre feil, gjenkjenner en gruppe med høy psykologisk trygghet. Ved å overføre denne kulturen over på medlemmene i gruppen som helhet, kan det betegnes som en felles verktøykasse. Slik kan den positive virkningen av å utøve empowerment på et nivå, ha overføringsverdi til et kollektivt nivå i organisasjonen.
dc.description.abstractA changing working life requires people to continuously evolve to meet change, through learning and interaction. In this thesis, I have looked at the role of the leader in developing his employees and what significance it has for the organization as a whole. Empowering leadership and relational leadership in the workplace have the theoretic grounding in this theme. As these leaderships aims to uncover and facilitate employees' development and realization of resources in safe environments. The purpose of this study is to gain insight and knowledge about how leaders view empowerment as a phenomenon, as well as provide knowledge about how leaders practice empowerment as part of their everyday lives. The aim is to contribute with nuanced perspectives to the field of research related to what characterizes empowering management and what significance it has for the organization as a whole. The study's overall problem is as follows: How do leaders describe how they understand and work with empowerment in their leadership? With the intention of supporting the main problem, I have prepared two research questions: 1. How do managers describe facilitating employee empowerment? 2. What significance do managers experience that empowerment has in the workplace? Based on a phenomenological-hermeneutic view of science, the purpose of the study has been to uncover how leaders experience empowerment as part of their leadership practice and everyday work. As well as in what ways it can affect the organization's employees. The study was analyzed using thematic analytical methodology. Through the analysis, I came up with four main themes: • Communication as a significant factor, • To balance between autonomy and support, • To facilitate mastery at the individual level, • To facilitate collective development. The informants described various aspects that seem to underlie the performance of empowerment as part of their practice. My findings in the analysis indicate that an in-depth focus on a common communication culture could contribute to reciprocity in relationships. In this way, the employees' respective work tasks can be performed within a given room for maneuver, which is clarified through communication, participation and interaction. As the informants described a safe work culture, this indicated that employees could to a greater extent request help and support in their own work. A culture that embraces the right to make mistakes recognizes a group with high psychological security. By transferring this culture to the members of the group as a whole, it can be described as a common toolbox. In this way, the positive effect of exercising empowerment at a level can have a transfer value to a collective level in the organization.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLedelse og empowerment på arbeidsplassen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel