Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGunhild Marie Roald
dc.contributor.authorMarthe Lein
dc.date.accessioned2021-09-28T17:42:34Z
dc.date.available2021-09-28T17:42:34Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79282521:15665367
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784789
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Vi befinner oss i grupper og team både i private og yrkesmessige situasjoner. Med dette til grunn, forutsetter det en kompetanse og kunnskap angående hvordan vi kan samarbeide på best mulig måte. Formålet med denne studien er derfor å undersøke hvilke faktorer som skal til for å kunne oppfatte et godt samarbeid i team. Utgangspunktet for studien er deltakere i lærerteam, da det har vært av interesse å se til hva lærere vektlegger som viktig i sitt teamarbeid. Følgende problemstilling danner utgangspunktet for utforsking av dette: Hva opplever deltakere i lærerteam er viktig for å lykkes med et godt samarbeid? Basert på at problemstillingen er av en relativt åpen karakter, er det valgt å avgrense fokuset mot hvordan deltakerne opplever at de prater sammen innad i teamet, noe som dreier fokuset inn mot kommunikasjon mellom teamdeltakere. I tillegg er det blitt undersøkt hvordan deltakerne oppfatter ressursutvekslingen mellom deltakerne i teamet. Med andre ord baserer det seg på hvordan dynamikken mellom deltakerne kan virke inn på opplevelsen av teamsamarbeidet. Med bakgrunn i studiens fokus på subjektive oppfatninger, har det vært sentralt å anvende en kvalitativ metode, der et semistrukturert intervju har blitt anvendt. Basert på analysen, er det fire funn som viser seg å være sentrale for informantenes oppfatning av hva som er viktig for å beskrive et godt samarbeid. Resultatene viser at åpenhet, gjensidig lagspill, en inkluderende holdning, og strukturerte samarbeidsprosesser er viktige kjennetegn på et teamsamarbeid. En induktiv tilnærming gjorde det naturlig å velge ut teori i etterkant av innhentingen av funn. Det foreligger derfor flere teoretiske aspekter til grunn. Først og fremst anvendes psykologisk trygghet og tillit for å belyse åpenhet. Videre danner blant annet relasjonsdimensjonene avhengighet, uavhengighet og gjensidighet grunnlaget for å belyse de tre første funnene, hver for seg og i samsvar med hverandre. Samtidig anvendes kommunikasjonsteori for å belyse funnet omtalt som en inkluderende holdning og strukturerte samarbeidsprosesser.
dc.description.abstractAbstract We find ourselves in groups and teams in both private and professional situations. Based on this, it requires competence and knowledge of how we can collaborate in the best possible way with others. The purpose of this study is therefore to investigate what factors are needed to perceive a good collaboration in teams. The target group for the study is participants in teaching teams, as it has been of interest to see what teachers emphasize as important in their teamwork. This study is based on the following research question: What do participants in the teaching teams experience is important for the success of a good collaboration? Based on the fact that the research question is of an open-ended nature, it has been chosen to limit the focus to how the participants experience that they talk to each other within the team, which turns the focus towards communication between team participants. In addition, it has been investigated how the participants perceive the exchange of resources between the participants in the team. In other words, the study is based on how the dynamics between the participants can affect the experience of teamwork. Based on the study`s focus on individual perceptions, it has been important to apply a qualitative method, in which a semi-structured interview has been used. Based on the analyzes, there are four prominent themes that prove to be central to the informant`s perception of what is important for describing a good colloaboration. The results show that opennes, mutual interdependence, an inclusive attitude, and structured collaboration processes are important characteristics of a team collaboration. An inductive approach made it natural to select theory after obtaining findings. There are therefore some different theoretical aspects in this study. First, psychological security and trust are used to discuss openness. Furthermore, among other things, the relational dimensions of dependence, independence, and interdependence are used to discuss the three first findings, seperately and in accordance with each other. At the same time, communication theory is used to illuminate the finding described as an inclusive attitude, and the last one named structured collaborative processes.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEt blikk på lærerteam
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel