Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvalsund, Ragnvald
dc.contributor.authorHansen, Linda Ven
dc.date.accessioned2021-09-28T17:42:28Z
dc.date.available2021-09-28T17:42:28Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79282521:51176146
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784785
dc.description.abstractSammendrag Der det er mennesker, finnes det også konflikter. Konflikter kan ses som en naturlig og nødvendig del av vårt samspill med andre mennesker, men ikke alle opplever å være fortrolig med fenomenet. Ferske levekårsundersøkelser viser at så mange som en tredjedel av norske arbeidstakere opplever konflikt i en eller annen form på arbeidsplassen sin. Hvordan disse konfliktene håndteres, kan være av avgjørende betydning for om konfliktene får negative konsekvenser, eller blir sett som en ressurs for vekst og utvikling for individene og bedriften. Håndtering av konflikter er derfor en viktig del av lederrollen. Denne masteroppgaven kan være et bidrag til å utvide og nyansere forståelsen av hvordan ledere er, i møter med seg selv og andre, i situasjoner hvor konflikt inngår på arbeidsplassen. Oppgaven har derfor søkt å svare på problemstillingen: Hvordan opplever og erfarer ledere å være i, håndtere og veilede konflikter på arbeidsplassen? For å svare på problemstillingen har jeg utført en Q-metodologisk undersøkelse med 23 ledere som arbeider innenfor ulike bransjer og organisasjoner i Norge. Lederne gjennomførte en Q-sortering av 36 utsagn, som la grunnlag for en faktoranalyse. Faktoranalysen resulterte i tre faktorsyn som kunne gjenspeile ulike erfaringer og opplevelser av konfliktfenomenet på arbeidsplassen blant deltakerne. Gjennom en fortolkning av faktorsynene skilte det seg ut ulike meningsmønster, som blir beskrevet gjennom navnsettingen av de tre faktorene; en empatisk høvding, en reservert overordnet og en entreprenant kaptein. En drøfting av faktorsynene i lys av teori, viste at alle lederne som deltok i studien var opptatt av konflikt som en del av deres lederhverdag, men at det forekommer noe ulik opplevelse av hvordan det er å være i og håndtere dem. Drøftingen ønsker å skape en utvidet forståelse av hvordan faktorsynene forholder seg til blant annet konflikter som kilde til vekst og utvikling, relasjonsbevissthet, perspektivtaking og tilbakemeldinger som ressurs til økt innsikt.
dc.description.abstractAbstract Where there are people, you will also find conflicts. Conflicts can be seen as natural and necessary part of our interaction with other people, but not everybody are comfortable with the phenomenon. Recent surveys on living conditions show that as many as a third of Norwegian employees experience conflict, in one shape of form, at their workplace. How these conflicts are handled, can be of crucial importance as to whether the conflicts have negative consequences, or are viewed upon as a resource for growth and development, for the individual and the company. Managing conflicts is therefore an important part in the role of a business manager. This master’s thesis can hopefully contribute to expand and nuance the understanding of how managers conduct, in regard to others as well as themselves, in situations where conflicts are involved at the workplace. This thesis therefore seeks to answer the following science questions: How do managers relate to and experience being in, managing and guiding conflicts at the workplace? To answer this research question, I have conducted a Q-methodological survey with 23 managers working in various industries and organizations I Norway. The managers completed a Q-sorting of 36 statements, which laid the foundation for a factor analysis. This factor analysis resulted in three factor-views which reflected different experiences of the conflict phenomenon at the workplace among participants. Through an interpretation of the factor-views, different meaning-patterns stood out, of which three factors named: an empathic chief, a reserved superior and an enterprising captain, are described. In light of theory, a discussion of the factor-views showed that all the managers who participated in the study, where concerned with conflicts as part of their everyday leadership. However, there is a difference in experience of how they related to, and deal with these conflicts. The discussion seeks to create an expanded understanding of how the factor-views relate to, among other things, conflicts as a source of growth and development, relationship-awareness, perspective-taking and feedback as a resource for increased insight.  
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan opplever og erfarer ledere å være i, håndtere og veilede konflikter på arbeidsplassen?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel