Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSlettebakk Berge, Sigrid
dc.contributor.advisorDrejer, Brit Kari
dc.contributor.authorStakkeland, Anne Marte
dc.date.accessioned2021-09-28T17:42:14Z
dc.date.available2021-09-28T17:42:14Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79273327:30835538
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784778
dc.description.abstractElever med ADHD er en mangfoldig elevgruppe, der alle har sine individuelle utfordringer. I denne studien har jeg belyst hva det er som fremmer motivasjon og mestring hos en gruppe elever med ADHD, gjennom å belyse hvilke tiltak for tilrettelegging som informantene opplevde som viktige for deres opplevelse av faglig og sosial tilhørighet. Dette er en kvalitativ studie basert på retrospektive dybdeintervju av fem elever med ADHD og en elev med ADHD uoppmerksom type. Informantene er elever som i dag går i videregående skole. Datamaterialet ble analysert og drøftet i lys av relevant teori, og ettersom studien har en fenomenologisk tilnærming er det informantenes erfaringer og opplevelser av det å ha ADHD i skolen som er blitt fremhevet. Studien viser at elever med ADHD er avhengig av en kombinasjon av faglig og emosjonell støtte. Det innebærer at elevene opplever støtte i håndtering av og utvikling i sosiale relasjoner, i tillegg til at elevene får støtte til å mestre skolefaglig arbeid. Et hovedfunn fra studien indikerer at det å trives er avgjørende for informantenes forutsetninger og muligheter for å prestere godt faglig på skolen. Ut ifra mine empiriske funn er tilhørighet en avgjørende faktor for elevenes opplevelse av trivsel. I tillegg vil en god lærer – elev relasjon og et godt samarbeid med foresatte virke positivt for hvordan eleven vurderer sin egenverdi. At lærere legger til rette for et inkluderende fellesskap er derfor sentralt for elevenes opplevelse av sosial tilhørighet. Et annet funn fra studien er at informantene trenger at lærerne setter krav og forventinger til dem, da dette er viktig for deres opplevelse av faglig tilhørighet i skolen. Det kommer også frem i studien at elever med ADHD er opptatt av medbestemmelse i egen læringsprosess. Kroppslig læring ble fremhevet som en læringsform som gir elevene økt motivasjon og mestring. Langsomhet i undervisning og differensiert oppgavemengde er også tilretteleggingstiltak som virker helsefremmende for elever med ADHD i skolen. Oppsummerende viser studien at om elever med ADHD skal oppnå behovet for tilhørighet er de avhengig av å bli akseptert i skolen. Dette blir problematisert i oppgaven da det viser at det fortsatt eksisterer stigmatiserende holdninger knyttet til ADHD – diagnosen.
dc.description.abstractStudents diagnosed with ADHD are a diverse group of students, each with their individual challenges. In this thesis, I have highlighted what drives motivation and feeling of mastery among this specific group of students by highlighting facilitative measures that informants found to be important for their experience of academic and social belonging. This is a qualitative study based on retrospective in-depth interviews with five students diagnosed with ADHD as well as one student diagnosed with ADHD inattentive type. The informants are students who currently go to upper secondary school. The data material was analyzed and discussed according to relevant theory, and since the study has a phenomenological approach, it is the informants' experiences and experiences of having ADHD in school that have been highlighted. The study shows that students with ADHD are dependent on a combination of academic and emotional support. This means that the students experience support in handling and developing social relationships, in addition to receiving support to master academic work. A key finding from the study indicates that well-being is crucial for the informants' prerequisites and opportunities to perform well academically in school. Based on my empirical findings, belonging is a crucial factor in students' experience of well-being. In addition, a good teacher-student relationship and good collaboration with parents will have a positive effect on how the student assesses their self-worth. That teachers facilitate an inclusive community is therefore central to students' experience of social belonging. Another finding from the study is that the informants need the teachers to set requirements and expectations for them, as this is important for their experience of professional affiliation in the school. It also appears in the study that students with ADHD are concerned with co-determination in their own learning process. Physical learning was emphasized as a form of learning that gives students increased motivation and feeling of mastery. Slowness in teaching and differentiated number of assignments are also facilitative measures that have a health-promoting effect on students with ADHD in school. In summary, the study shows that if students with ADHD are to achieve the need for belonging, they are dependent on being accepted into school. This is problematized in the thesis as it shows that there are still stigmatizing attitudes associated with the ADHD diagnosis.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleOpplevd støtte hos elever med ADHD i skolen.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel