Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHoliman, Sidsel
dc.contributor.authorGylland, Kristin Høgsteggen
dc.date.accessioned2021-09-28T17:42:12Z
dc.date.available2021-09-28T17:42:12Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79273327:15390427
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784776
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractOppgavens tittel: Grunnskolelærere sitt møte med elever som viser en utfordrende atferd – en kvalitativ studie. Formål og problemstilling: Studien retter søkelyset mot hvordan lærere på barneskolen kan møte elever som viser en utfordrende atferd. Fokuset er på det daglige samværet mellom lærer og elev, der håndtering av utfordrende atferd blir en del av den hverdagslige aktiviteten. Formålet er å få innblikk i lærerne sine subjektive opplevelser, deres erfaringer og tanker knyttet til fenomenet. Problemstillingen er følgende: «Hva vektlegger ulike lærere på barneskolen i møte med elever som viser en utfordrende atferd?». Metode: Det ble benyttet en kvalitativ tilnærming. Datainnsamlingen bestod av fire semistrukturerte intervju. I analyseprosessen tok jeg utgangspunkt i den stegvis-deduktive induktive (SDI) strategien til Tjora (2021). Samtidig ble analyseprosessen preget av en abduktiv tilnærming. Gjennom analyse av data framsto følgende kategorier: tid, anerkjennelse, relasjoner og klasseledelse. Disse presenteres og drøftes i lys av teori. Hovedfunn: Studien viser at lærerne vektlegger en anerkjennende væremåte, relasjonsbygging og klasseledelse i møte med elevene. Samtidig viser analysen at det ikke finnes noen fasit på hvordan man møter elever som viser en utfordrende atferd. Mønsteret i datamaterialet viser en inkonsekvens blant lærerne. Deres handlinger i det Kinge (2020) kaller «fredstid», er mer gjennomtenkte sammenlignet med deres handlinger i situasjoner hvor utfordrende atferd kommer til uttrykk. I slike situasjoner beskriver informantene en behavioristisk tilnærming til eleven, til tross for at de ellers beskriver en anerkjennende og utforskende holdning til elever som viser en utfordrende atferd. Studien viser at tid er en faktor som på flere måter hindrer lærerne i å gjennomføre deres intensjoner i praksis, og det kan tenkes at mangelen på tid er årsaken til denne inkonsekvensen.
dc.description.abstractThe title of my thesis: Primary school teachers encounter with pupils who show a challenging behaviour – a qualitative study. Purpose and thesis statement: The study focuses on how teachers in primary school can meet pupils who show a challenging behavior. The focus is on the daily interaction between teacher and pupil, where handling challenging behaviour becomes a part of the everyday activity. The purpose is to gain insight into the teachers' subjective experiences, their notions and thoughts related to the phenomenon. The thesis statement is: «What do different teachers in primary school emphasize in encounters with pupils who show a challenging behaviour?». Method: A qualitative approach was used. The collection of data consisted of four semi-structured interviews. In the process of analysis, my starting point was the step by step, deductive, inductive strategy of Tjora (2021). At the same time, the analysis process was characterized by an abductive reasoning. Through analysis of data, the following categories were considered: time, acknowledgement, relations and classroom management. These are presented and discussed in light of theory. Main findings: The study shows that teachers emphasize a acknowledging behaviour, relationship building and classroom management in encounters with pupils. At the same time, the analysis shows that there are no set rules as to how you approach pupils who show a challenging behaviour. The pattern in the data material shows an inconsistency among the teachers. Their actions in what Kinge (2020) calls "peacetime" are more thought-out compared to their actions in situations where challenging behavior is expressed. In such situations, informants describe a behaviourist approach to the pupil, even though they otherwise describe an appreciative and exploratory attitude towards pupils who show a challenging behaviour. The study shows that time is a factor that in several ways prevents teachers from implementing their intentions, and it is conceivable that the lack of time is the cause of this inconsistency.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleGrunnskolelærere sitt møte med elever som viser en utfordrende atferd - en kvalitativ studie.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel