Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTønseth, Christin
dc.contributor.authorArnø, Julie
dc.date.accessioned2021-09-28T17:42:03Z
dc.date.available2021-09-28T17:42:03Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79277179:48088545
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784768
dc.description.abstractI denne kvalitative studien har jeg undersøkt hvordan ansatte i konsern x opplever muligheter for læring og utnyttelse av kompetansen som finnes i konsernet. Formålet med undersøkelsen har vært å belyse ansattes opplevelse av læringsmuligheter i sin arbeidshverdag, samt om kompetansen i konsernet blir utnyttet i det daglige. Problemstillingen er som følger: «Hvordan opplever de ansatte at kompetansen i konsernet blir utnyttet, og hvilke læringsmuligheter opplever de i arbeidshverdagen?» Problemstillingen er både relevant for konsernets utnyttelse av kompetanse og ansattes kompetanseutvikling. Undersøkelsen har et fenomenologisk utgangspunkt, det vil si at forståelse av sosiale fenomener fra individenes egne opplevelser er sentralt. Det teoretiske rammeverket er basert på sosiokulturell læringsteori, teori om praksisfellesskap, informasjonsprosesseringsteori og teori om lærende organisasjoner. Det empiriske utgangspunktet er kvalitativ metode, der det er blitt gjennomført fem semistrukturerte intervju ved hjelp av kommunikasjonsverktøyet Teams. Dette på grunn av Corona-pandemien. Resultatene av undersøkelsen viser at kompetansen til informantene i stor grad utnyttes, men at informantene opplever å ha dårlig innsikt og oversikt over hvilken kompetanse som finnes på tvers i konsernet. Dette fører til at informantene opplever å miste muligheter til å lære av kolleger med annen ekspertise enn de selv har, effektivisering av prosesser og bedre beslutningsgrunnlag. Videre viser undersøkelsens funn at det er gode muligheter for læring på informantenes arbeidsplass, spesielt gjennom uformell læring. Informantene opplever å lære best i samarbeid med andre om konkrete oppgaver, og de fleste opplever å ha mulighet til denne typen læring i sin arbeidshverdag. Det er uenighet blant informantene om konsernet kan karakteriseres som en lærende organisasjon. Blant de som opplever at det er det, trekkes betydningen av samarbeid og hjelpsomhet frem. Blant de som er uenige i at konsern x er en lærende organisasjon, kommer faktorer som lite utnyttelse av kompetanse på tvers og lite samarbeid frem.
dc.description.abstractIn this qualitative study, I have examined how employees in group x experience possibilities for learning and exploitation of competence in group x. The purpose of the study has been to show the employees experience of the learning possibilities in their everyday work life, as well as if the competence of group x is being exploited. The research question is: «How do the employees experience the exploitation of competence in the group, and which learning possibilities do they experience in their everyday work life?” The research question is both relevant for group x´s exploitation of competence and the employees competence development. The study has a phenomenological base, which means that an understanding of social phenomenon’s from the individuals own experiences is key. The theoretical framework is based on sociocultural learning theory, theory of community of practice, information processing approach and theory of learning organizations. The empirical base is qualitative method, and five semi-structured interviews has been completed. The interviews were held through the communication tool Teams, because of the Covid-19 pandemic. The results of the study show that the competence of the informants is exploited to a high degree. However, the informants experience having low insight and overview of what competence exists across company borders in group x. This leads to the informants experiencing to loose opportunities to learn from colleagues with a different expertise than themselves, streamlining processes and having a better basis for decisions. The findings of the study further show that there is good opportunity for learning in the informants workplace, especially through informal learning. The informants experiences to learn best through cooperating with others on tasks, and most of them experience to have the opportunity for this type of learning in their everyday work life. However, there is disagreement among the informants on whether group x can be characterized as a learning organization. Among the informants who agreed, cooperation and helpfulness were highlighted. Among the informants that disagreed, factors like low exploitation of competence across company borders and little cooperation were highlighted.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Jeg lærer best når jeg kan "sparre" med andre og vi kan spille hverandre gode". En kvalitativ analyse av ansattes muligheter for læring og utnyttelse av kompetansen i et norsk konsern.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel