Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSteinsholt, Kjetil.
dc.contributor.authorHaugsbak, Ola.
dc.date.accessioned2021-09-28T17:41:57Z
dc.date.available2021-09-28T17:41:57Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79277179:24105320
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784765
dc.description.abstractTemaet for dette forskningsprosjektet er hvilke ledelsesformer og strategier norske toppfotballtrenere bruker for å påvirke læringsmiljø og prestasjonsutvikling i sin spillergruppe. Studiens formål er å gjøre kunnskap om hvordan norske toppfotballtrenere har lykkes mer tilgjengelig for allmennheten. Utvalget i forskningsprosjektet består av fire toppfotballtrenere som henholdsvis trener lag i Eliteserien, OBOS-ligaen og Toppserien. Datamaterialet er utledet gjennom fire kvalitative forskningsintervju, som måtte gjennomføres digitalt med hensyn til smittevern. Prosjektet er fenomenologisk forankret ved at individets subjektive opplevelser danner utgangspunkt for forskningen gjennom det empiriske materialet. I empirien fremstod følgende kategorier som sentrale for forskningen: 1) Trenerrollen 2) Treneren som pedagogisk leder 3) Læring og læringsmiljøets betydning 4) Å legge til rette for god prestasjonsutvikling 5) Den kollektive kraften. Disse kategoriene blir koblet opp mot hvordan trenerne påvirker spillernes læringsmiljø og prestasjonsutvikling ut fra hvilke ledelsesformer og strategier de bruker i sitt virke som toppfotballtrener i Norge. Studien viser at informantene har en ganske lik oppfatning av hvordan man bør lede og påvirke et lag for å lykkes som trener.
dc.description.abstractThis thesis investigates which strategies and forms of leadership Norwegian coaches of top division teams use to influence the learning-environment and performance-development in their team. The purpose of this study is to make knowledge of how Norwegian top division football coaches achieve success more available to the public. Four coaches from teams in the Norwegian Eliteserien, OBOS-ligaen and Toppserien are represented in the study. The empirical data is derived from four qualitative research interviews performed digitally to conform with national COVID-19 protocols. This project is phenomenologically anchored in that the individual’s subjective experiences provide the foundation for the research through the empirical data. The following categories were deemed essential to the research based on the empirical data: 1) The coaching role 2) The coach as a pedagogical leader 3) The significance of learning and learning-environment 4) To facilitate positive performance-development 5) The power of the collective. These categories are examined in combination with how the coaches influence the players’ learning-environment and performance-development, based on their preferred strategies and forms of leadership for coaching Norwegian top division football clubs. The results of the study indicate that the coaches share similar ideas on how one should lead and influence a team in order to achieve success as a coach.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleOm toppfotballtreneres tilnærminger til ledelse, og hvordan det påvirker læringsmiljø og prestasjonsutvikling
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel