Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMjaavatn, Per Egil.
dc.contributor.authorMartinussen, Mona.
dc.date.accessioned2021-09-28T17:41:55Z
dc.date.available2021-09-28T17:41:55Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79273327:17337271
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784763
dc.description.abstractDette prosjektet tar for seg hvordan læreren kan arbeide med motivasjon og mestring hos elever med problematferd og konsentrasjonsvansker, hovedsakelig gjennom et alternativt undervisningsprogram. Forskningen tar utgangspunkt i problemstillingen «Hvordan kan læreren arbeide med motivasjon og mestring i et alternativt undervisningsopplegg for barn og unge med utfordringer knyttet til problematferd og konsentrasjonsvansker?». Søkelyset dreier seg dermed om lærerens arbeid med motivasjon og mestring hos elever med utfordringer når det gjelder atferd og konsentrasjon. Oppgaven belyser ulike faktorer læreren vektlegger for at undervisningsarenaen skal fungere best mulig for elevene som deltar. Det ville derfor være naturlig å dykke inn i forskningen med vekt på lærernes perspektiv på denne tematikken. Jeg har samtidig supplert med elevenes egne opplevelser av undervisningsmetoden. I litteraturgjennomgangen har jeg vektlagt hvordan motivasjon og mestring kan virke inn i et lærings- og utviklingsperspektiv i skolen. Den teoretiske forankringen belyser i all hovedsak ulike teoretiske perspektiver på motivasjon og mestring, der jeg har valgt å gå dypere inn på Banduras teori om «self-efficacy», Harters «self-development concept» og Eccles teori «expectancy value». Når det gjelder metodevalg for oppgavens forskning, valgte jeg å benytte meg av en kvalitativ forskningsmetode for å besvare problemstillingen på en mest mulig hensiktsmessig måte. Informantene består av både lærere og elever, der de forteller om sin hverdag som deltaker på et alternativt undervisningsprogram. Det vitenskapsteorietiske utgangspunktet har vært belyst fra en hermeneutisk og en fenomenologisk side. Datamaterialet er kodet, kategorisert og analysert ved hjelp av SDI-metoden. Ut fra analyseringens tolkning, sto jeg igjen med tre hovedkategorier; 1) betydningen av relasjoner, 2) elevenes læring og utvikling og 3) motivasjon og mestring. Hovedfunnene fra kategoriene konkretiserer hvilke faktorer som har effekt på elevenes motivasjon og mestring i et alternativt undervisningsprogram. Her vil jeg trekke frem hvordan både lærerne og elevene vektlegger betydningen av en god relasjon. Angående elevenes læring og utvikling, vil den sosiale treningen og utviklingen elevene opplever på mestringsarenaen være betydelig for elevenes motivasjon og mestring, både i skolen og i sosiale sammenhenger. I oppgavens kjerne, vil motivasjon og mestring i stor grad bli påvirket av elevenes indre motivasjon, muligheten til selvbestemmelse og positive tilbakemeldinger fra både lærerne og de andre elevene i klassen.
dc.description.abstractThis master thesis deals with how the teacher can work with motivation and mastery in pupils with problem behavior and difficulty concentrating, mainly through an alternative education program. The research take base in the problem statement ‘’How can the teacher work with motivation and mastery in an alternative educational program for children and young people with challenges associated with problem behavior and difficulty concentrating?’’. The thesis will point up to the teachers work with children and pupils with lack of motivation and good mastery experiences. This assignment illuminates different factors the teacher highlights so the education program can work in the best possible way for the pupils that participate. Therefore, it felt natural to dig into the research with a focus on the teachers’ perspective in this issue. I have at the same time strengthen the task with the pupils’ own experiences from the teaching method. In the literature review, I have point out how mastery and motivation can affect a learning- and development perspective in the school. The theoretical grounding enlightening mainly different theoretical perspectives on motivation and mastery. I have chosen to go deeper into Bandura theory about ‘’self-efficacy’’, Harters ‘’self-development concept’’ and Eccles theory ‘’expectancy value’’. When it comes to the method selection for the research of the assignment, I chose to use a qualitative research method to answer the thesis issue in the most appropriate way possible. The informants consist of both teachers and pupils, where they talked about their weekday as a participant in an alternative educational program. The theory of science establishment has been illuminated from a hermeneutic and a phenomenological side. The research material is coded, categorized and analyzed using the SDI-method. Based on the interpretation of the analysis, there were three main categories left: 1) the importance of relationships, 2) the pupils learning and development and 3) motivation and mastery. The main findings from the categories concretizes which factors that has an affect on the pupils motivation and mastery in an alternative educational program. I will point out how both the teachers and the pupils highlight the importance of good relationships. Regarding the pupils learning and development, the social training og development the pupils’ experiences at the education area, be considerable for motivation and mastery, both in school and other social contexts. In this thesis bottom line, motivation and mastery will be affected by the pupils intrinsic motivation, the possibility of self-determination and positive feedback from the teachers and the other pupils in the class.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«For det er jo det vi vil gi de, mestringsfølelse» En kvalitativ studie om lærerens arbeid med motivasjon og mestring i et alternativt undervisningsopplegg
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel