Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMoen, Torill
dc.contributor.authorStrand, Anniken
dc.date.accessioned2021-09-28T17:41:43Z
dc.date.available2021-09-28T17:41:43Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79273327:25587354
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784758
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker hvordan tre lærere erfarer og opplever forebygging av sosioemosjonelle vansker i begynneropplæringen. Formålet med denne studien er å få en bredere forståelse basert på informantenes opplevelse av eget arbeidet med å forebygge sosioemosjonelle vansker. Det empiriske materialet er samlet inn gjennom kvalitative forskningsintervju. Utvalget av informantene til denne studien består av tre lærere fra ulike barneskoler på Østlandet og i Trøndelag. Studien viser at lærere kan i sitt daglige arbeid redusere og forebygge sosioemosjonelle vansker gjennom flere ulike tiltak. I analysen av datamaterialet fant jeg gjennom en abduktiv tilnærming frem til tre temaer som var gjennomgående i intervjuene. Disse temaene utgjør studiens tre hovedfunn i tilknytning forebygging av sosioemosjonelle vansker: lærer-elev-relasjonen, klasseledelse og samarbeid med foreldre og ansatte i skolen. Funnene i denne studien indikerer viktigheten av læreres bevissthet rundt den jobben de gjør i sin pedagogiske praksis. Jobben lærere utgjør til daglig kan ha en stor betydning og utgjøre en forskjell for elevene i forhold til forebyggende arbeid i begynneropplæringen. Lærere i begynneropplæringen står i en posisjon der de kan oppdage, redusere og forebygge sosioemosjonelle vansker til elevenes beste for videre utvikling.
dc.description.abstractThis master´s thesis is about how three teachers experience the prevention of socio-emotional difficulties in beginner education. The aim of this study is to gain a deeper understanding based on the informants' experience of their own work to prevent socio-emotional difficulties. The empirical material was collected through qualitative research interviews. The selection of the informants for this study consists of three teachers from different primary schools in the eastern and middle of Norway. The study's findings show that teachers in their daily work can reduce and prevent socio-emotional difficulties through several different measures. In the analysis of the data material, I found an abductive approach to three topics that were consistent in the interviews. These topics constitute the study's three main findings in connection with the prevention of socio-emotional difficulties: the teacher-student-relationship, class management and collaboration with parents and school staff. The findings of this study indicate the importance of teachers' awareness of the work they do in their pedagogical practice. The work teachers do on a daily basis can be of importance and make a difference for the pupils in relation to preventive work in the beginner's education. As teachers in primary education are in a position where they can detect, reduce and prevent socio-emotional difficulties for the benefit of the pupils for further development.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFor å kunne forebygge må vi vite elevenes historie
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel