Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSundsdal, Einar
dc.contributor.authorKrokann, Oda Nesvoll
dc.date.accessioned2021-09-28T17:41:41Z
dc.date.available2021-09-28T17:41:41Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79273327:58568589
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784757
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ studie. Oppgaven baserer seg på et semistrukturert intervju med fem informanter som har personlig erfaring med å falle fra videregående opplæring. Prosjektet er inspirert av en fenomenologisk tilnærming og oppgavens problemstilling er: «Hvorfor er det noen elever som ikke fullfører den videregående opplæringen, og hva slags oppfatning har de av hva som kunne vært gjort annerledes?» Studien presenterer hovedfunnene som gjorde at informantene falt fra videregående. Videre belyser oppgaven hva informantene skulle ønske hadde blitt gjort annerledes for å hjelpe dem i sin situasjon. De opplyser blant annet om at dårlige relasjoner til lærere på skolen, et dårlig psykososialt læringsmiljø, et lite relaterbart skoleinnhold og lave forventninger om oppmøte har bidratt til deres frafall. Dette er faktorer som i stor grad var med på å påvirke elevens evne til å møte opp på skolen, og som videre påvirket deres frafall. Informantene uttrykker savnet etter å bli møtt av en skole som evnet å tilpasse seg deres utgangspunkt. Mange av informantene forteller om psykiske utfordringer i hverdagen og skulle ønske skolen i større grad klarte å møte dette. Videre opplyser informantene at de savner en skole som tilrettelegger bedre for den enkelte elev og gir en individuell oppfølging på alle plan. Dette er studiens sentrale funn for hvorfor informantene falt fra den videregående opplæringen. Oppgaven belyser hvor viktig skolens arbeid er når det gjelder å møte elevmangfoldet. Det er viktig at skolen aktivt jobber mot å bli kjent med hele eleven. Det er gjennom systematisk jobbing, et kontinuerlig samarbeid og gjennom en genuin lyst til å hjelpe at vi best kan møte frafallsproblematikken og dermed hjelpe flest mulig elever til å gjennomføre og fullføre videregående opplæring.
dc.description.abstractThis master’s thesis is a qualitative study. The thesis is based on a semi-structured interview with five informants who have personal experience of dropping out of secondary school. The project is inspired by a phenomenological approach and the thesis’ issue is: “Why are there some students who do not complete upper secondary education, and what kind of perception do they have of what could have been done differently?” The study presents the main findings that prevented the informants from completing upper secondary school. Furthermore, the thesis sheds light on what the informants wish had been done differently to help them in their situation. They state among other things, poor relations with teachers at the school, a poor psychosocial learning environment, unrelatable school content and low expectations of attendance as factors that have contributed to them not passing or completing their education. These are factors that to a large extent contributed to the student’s ability to attend school, and which further influenced their drop-out. The informants express the longing to be met by a school that was able to adapt to their prerequisites. Many of the informants talk about mental health challenges in everyday life and wish the school were able to meet this to a greater extent. Furthermore, the informants state that they miss a school that facilitates better for the individual student and provides an individual follow-up at all levels. These are the study’s central findings as to why the informants dropped out of upper secondary education. The thesis highlights how important the school’s work is when it comes to meeting student diversity. It is important that the school actively works toward getting to know the whole student. It is through systematic work, a continuous collaboration and through a genuine desire to help that we can best meet the drop-out problem and thus help as many students as possible to complete their upper secondary education.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFrafall i videregående opplæring - sett fra elevens perspektiv.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel