Psykisk helsefremmende arbeid en sak for alle
Abstract
Gjennom fagfornyelsen settes psykisk helsefremmende arbeid på agendaen, tydeligere enn tidligere. Det innebærer at skolen er en arena for faglig og sosial læring. Psykisk helse og livsmestring løftes frem som sentrale elementer i fagfornyelsen. Min studie har som hensikt å fokusere på skolen som en forebyggende og helsefremmende arena, og hvilken rolle lærere og skoleledelsen har i dette arbeidet. Det foreligger lite forskningsbasert kunnskap om hvordan lærere og skoleledelse på best mulig måte kan arbeide med psykisk helsefremmende arbeid. I denne studien er fokuset rettet mot læreres og skoleledelses arbeid med livsmestring og psykisk helse. Temaet blir belyst gjennom følgende problemstilling; Hvordan arbeider lærere og skoleledelse med livsmestring og psykisk helse?
For å undersøke studiens problemstilling valgte jeg en kvalitativ tilnærming med dybdeintervju som metode. Studiens empiri består av intervjuer av tre lærere og en rektor, med varierende yrkeserfaring i skolen. Studiens hovedfunn er at lærere og rektor står overfor mange utfordringer i skolens psykiske helsefremmende arbeid. Funn i studien viser at lærerne og rektor har begrenset med tid til å hjelpe elever med psykiske plager, få ressurser og varierende kompetanse knyttet til psykisk helse. Lærerne og rektor i studien utrykker i tillegg et behov for kurs til å tilegne seg kompetanse om temaet, og etterspør tettere tverrfaglig samarbeid som kan bistå i arbeidet med livsmestring og psykisk helse. Et sentralt funn i studien er at lærerne er usikre på hvordan de skal implementere det nye tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i undervisningen. Lærerne utrykker i tillegg et behov for flere redskaper og resurspersoner som de kan benytte seg av i implementeringen av temaet. Empirien viser videre at rektoren i studien er opptatt av et profesjonelt samarbeid på skolen knyttet til arbeid med folkehelse og livsmestring, den type samarbeid vil ifølge rektoren føre til bedre praksis knyttet til temaet.
Basert på funn i studien mener jeg at lærere og skoleledelse trenger støtte i deres arbeid med livsmestring og psykisk helse. Det må legges til rette for at lærere og skoleledelse får den nødvendige kompetansen gjennom utdanningen, etterutdanning eller kurs. Lærere og skoleledelse må ha flere resurspersoner som de kan henvende seg til, og at det opprettes tettere tverrfaglig samarbeid med yrkesgrupper som oftest befinner seg utenfor skolen. I tillegg må det legges til rette for mer tid til å hjelpe elever med psykiske plager og tettere profesjonelt samarbeid mellom de ansatte på skolen. Min forståelse er at dette vil bidra til at lærere og skoleledelsen føler seg bedre rustet til å realisere intensjonen om en psykisk helsefremmende skole. Et viktig funn i studien er at lærerne anser en god relasjon til elevene som avgjørende i det psykiske helsefremmende arbeidet på skolen. Relasjonens betydning kan ses i sammenheng med forskning, som viser at kvaliteten på lærer-elev relasjonen har betydning for elevenes psykiske helse. Through «fagfornyelsen» mental health promotion work is put on the agenda, more clearly than before. This means that school is an arena for professional and social learning. Mental health and life skills are highlighted as key elements in «fagfornyelsen». My study aims to focus on school as a preventive and health-promoting arena, and the role of teachers and school management in this work. Little research-based knowledge is offered on how teachers and school management can work with mental health-promoting work in the best possible way. In this study, the focus is on teachers' and school management's work with life skills and mental health. The theme is highlighted through the following issue; How do teachers and school management work with life skills and mental health?
To investigate the study's issue, I chose a qualitative approach with in-depth interview as a method. The empirical study consists of interviews of three teachers and one principal, with varying professional experience in the school. The main finding of the study is that teachers and the principal face many challenges in the school's mental health promotion work. Findings in the study show that the teachers and the principal have limited time to help students with mental illness, few resources and varying competence related to mental health. The teachers and principal in the study also express a need for courses to acquire competence on the topic, and demand closer interdisciplinary collaboration that can assist in the work with life skills and mental health. A key finding in the study is that teachers are unsure of how to implement the new interdisciplinary theme «folkehelse og livsmestring» in their teaching. The teachers also express a need for more tools and resource persons that they can use in the implementation of the topic. The empirical evidence also shows that the principal in the study is concerned with a professional collaboration at school related to work with «folkehelse og livsmestring», this type of collaboration will, according to the principal, lead to better practice related to the topic.
Based on findings in the study, I believe that teachers and school management need support in their work with life skills and mental health. Arrangements must be made for teachers and school management to acquire the necessary competence through education, continuing education or courses. Teachers and school management must have more resource persons to whom they can turn to, and that closer interdisciplinary collaboration is established with occupational groups that are most often outside the school. In addition, more time must be facilitated to help students with mental illness and closer professional collaboration between the staff at the school. My understanding is that this will help teachers and school management feel better equipped to realize the intention of a mental health-promoting school. An important finding in the study is that the teachers consider a good relationship with the students as crucial in the mental health promotion work at school. The significance of the relationship can be seen in connection with research, which shows that the quality of the teacher-student relationship is important for the students' mental health.