Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRismark, Marit
dc.contributor.authorRisvik, Marie Kobberød
dc.date.accessioned2021-09-28T17:40:35Z
dc.date.available2021-09-28T17:40:35Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:68088517:64545652
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784734
dc.description.abstractI denne kvalitative studien har det blitt undersøkt hvordan ansatte i en avdeling hos Rema 1000 opplever mulighet for kontinuerlig læring på arbeidsplassen. Undersøkelsens hensikt har vært å belyse læringsmuligheter på arbeidsplassen, og hva som kan bidra til å skape et ekspansivt læringsmiljø. Problemstillingen er som følger: Hvordan opplever ansatte i en avdeling hos Rema 1000 mulighet for kontinuerlig læring på arbeidsplassen? Problemstillingen er både relevant for ansattes kompetanseutvikling på arbeidsplassen, og for organisasjoners utvikling. Undersøkelsen har et fenomenologisk vitenskapssyn som basis, der forståelse av sosiale fenomener ut fra individets eget perspektiv i denne undersøkelsen, er sentralt. Det teoretiske rammeverket som er lagt til grunn er basert på teori om kunnskapsdeling, læringskultur, samt ekspansive og restriktive læringsmiljø. Teori kombineres med tidligere forskning på kunnskapsdeling og ekspansive læringsmiljø samt medarbeiderdrevet innovasjon. Empirisk bakgrunn for undersøkelsen er kvalitativ metode, der det er gjennomført fem semistrukturerte intervjuer. Resultatene i undersøkelsens funn viser at det er læringsmuligheter i avdelingen, der avdelingens ulike møteplasser åpner opp for dette. Møteplassene i avdelingen gjør også vilkår for deling av taus kunnskap mulig. Dette skjer gjennom observasjon og uformell samhandling, der det virker som at det uformelle og sosiale fellesskapet er særlig betydningsfullt for læring og kunnskapsdeling til ansatte. Læring kommer frem som å skje hovedsakelig på eget kontor. Her fremmer vennskapet mulighet til å dele kunnskap med hverandre, som samtidig gir en kollektiv forpliktelse til avdelingen for å lære. Resultatenes funn viser også at ledelsens formulerte læringskultur og verdibaserte ledelse bidrar til en stolthet til ansatte, der det fremheves en vinnerkultur i bedriften som omhandler å være best. Stolthet kommer frem som et kulturelt trekk som synes å være avgjørende for avdelingens kunnskapsdeling. Det innebærer en stolthet ved å dele kunnskap med en risiko ved å spørre om hjelp og initiativ til å dele. Selv om kunnskapsdeling synes å innebære en risiko, spør ansatte likevel hverandre om hjelp. Slik har avdelingen funnet en måte å være resultatorienterte på, som samtidig fremmer et ekspansivt læringsmiljø. De uformelle samtalene kan derfor synes å gi muligheter og vilkår for at risiko ved å spørre om hjelp og initiativ til å dele kunnskap i avdelingen, balanseres.
dc.description.abstractThis qualitative study investigates how employees in a department at Rema 1000 experience opportunities for continual learning at the workplace. The purpose of this study has been to highlight learning opportunities at the workplace and what can contribute to creating an expansive learning environment. The objective of the thesis is therefore: How does employees in a department at Rema 1000 experience the possibility for continual learning at the workplace? The research question is relevant for both development of employee competence in the workplace, and for organizational development. The study uses a phenomenological view of science as a basis, where understanding of social phenomenon from an individual perspective is central. The theoretical framework behind the study is based on theory of knowledge sharing and learning cultures, as well as expansive and restrictive learning environments. In the study, theory is combined with previous research on knowledge sharing, expansive learning environments and employee-driven innovation as well. The empirical background for the survey is based on qualitative methodology, where five semi-structured interviews are conducted. The survey’s findings show there are learning opportunities in the department, where various meeting places in the department facilitates learning. Department meeting places also make the development of silent knowledge possible; this occurs through observations and informal interaction, where it appears that the informal and social community is particularly meaningful for employees learning and knowledge sharing. Learning happens primarily in one’s own office. Here, friendships promote opportunity to share knowledge with each other, and at the same time create a collective commitment to the department to learn. The study’s findings also show that the leadership’s formulated learning culture and value-based leadership contributes to a pride to employees, where a winning culture focused on being the best is the emphasis. Pride emerges as a cultural influence that appears crucial to the department’s knowledge sharing. This contains that there is a pride in sharing knowledge, with a risk of asking for help and initiative to share. Even if there is a risk associated with asking for help, employees in the department ask anyways. Thus, collectively the department has found a way to be result-oriented and at the same time promote an expansive learning environment. Informal conversations may therefore provide opportunities and conditions for balancing the risk of asking for help and initiatives to share knowledge in the department.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.title... vi har en sterk vinnerkultur i Rema - det handler om å være best.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel