Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorReams, Jonathan Henry
dc.contributor.authorGraneggen, Jørgen Vorseth
dc.date.accessioned2021-09-28T17:40:01Z
dc.date.available2021-09-28T17:40:01Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:57984488:5101657
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784722
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn Formålet med dette prosjektet har vært å undersøke hvordan selvbevissthet kan påvirke forholdet mellom leder og følger. Hovedarenaen og utgangspunktet for denne forskningen har vært lederutviklingskurset RAD6505 ved NTNU. Kurset er basert på konstruktivistisk utviklingsteori og bruk av bevissthetsbaserte teknologier for å fremme personlig endring. Som en del av kurset fullførte deltakerne en 360-graders tilbakemeldingsvurdering fra Leadership Circle Profile. Denne kartleggingen inkluderer vurderinger på forskjellige domener fra både deltakeren og respektive kolleger. Kurset foregikk over fem dager i tre moduler. Deltakerne i studien ble presentert med informasjon om prosjektet og ga sitt samtykke skriftlig. Selv om de alle er ledere, og beskriver noen lignende opplevelser, er effekten av bevissthetsbasert coaching individuell. Metode Metoden som er valgt for denne forskningen kan beskrives som en kvalitativ, fenomenologisk-hermeneutisk tilnærming utført ved hjelp av dybdeintervju i livsverdenen. Intervjuene var semistrukturerte. Datamaterialet ble analysert iført en fortolkende fenomenologisk (IPA) linse. Jeg har prøvd å være gjennomsiktig og beskrivende om trinnene i denne prosessen for å bidra til vurderingen av gyldighet og pålitelighet. Resultater Under analyseprosessen ble det oppdaget noen mønstre og endringer. Disse er lagt opp og diskutert i tre hovedkategorier: selvbevissthet, selvregulering og psykologisk sikkerhet. Selvbevissthet er knyttet til evnen til å legge merke til og tolke interne og eksterne prosesser. Selvregulering innebærer håndtering og tilpasning til disse prosessene, og psykologisk sikkerhet blir sett på som en viktig komponent for å lære, utføre og transformere både som individ og i team. Konklusjon Alle deltakerne har rapportert økt bevissthet om seg selv og andre. De har beskrevet en vekstprosess knyttet til sårbarhet og selvoppdagelse. De rapporterer utvidelse i forståelse av perspektiv, kontekst og kompleksitet. Alle informanter viser større og mer rettet fokus på å lytte til og engasjere ansatte eller kolleger i utforskende dialog, som blant annet bidrar til økt forståelse og justering av mål.
dc.description.abstractAbstract Background The purpose of this project has been to investigate how self-awareness can affect the relationship between leader and follower. The main arena and starting point for this research has been the leadership development course RAD6505 at NTNU. The course is based on constructivist developmental theory and the use of awareness-based technologies for promoting personal change. As part of the course, the participants completed a 360-degree feedback assessment from the Leadership Circle Profile. This mapping includes assessments on various domains from both the participant and respective coworkers. The course took place over five days in three modules. The participants in the study were presented with information about the project and gave their consent in writing. Although they are all leaders, and describe some similar experiences, the impact of awareness-based coaching is individual. Method The method chosen for this research can be described as a qualitative, phenomenological-hermeneutic approach conducted by the means of in-depth life-world interviews. The interviews were semi-structured. The data material was analyzed wearing an interpretative phenomenological (IPA) lens. I have tried to be transparent and descriptive about the steps taken in this process to contribute to the assessment of validity and reliability. Results During the process of analyzing, some patterns and changes were discovered. These are laid out and discussed in three major categories: self-awareness, self-regulation and psychological safety. Self-awareness relates to the ability to notice and interpret internal and external processes. Self-regulation involves handling and adapting to these processes, and psychological safety is seen as a vital component for learning, performing, and transforming both as individual and in teams. Conclusion All the participants have reported increased awareness of self and others. They have described a process of growth connected with vulnerability and self-discovery. They report expansion in understanding of perspective, context, and complexity. All informants show to greater and more directed focus on listening to and engaging employees or colleagues in exploratory dialogue, which among other things are contributing to increased understanding and alignment of goals.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleSelf-awareness in leadership
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel