Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvello, Øyvind
dc.contributor.authorAndersen Osaro, Alice
dc.date.accessioned2021-09-28T17:39:57Z
dc.date.available2021-09-28T17:39:57Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:53268456:37214705
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784721
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan lærere i grunnskolen tilrettelegger faglig og sosialt for grunnskoleelever med traumebakgrunn. For å gjøre dette var det nødvendig å se nærmere på hvilken kompetanse og kunnskap lærere i grunnskolen i dag hadde om temaet. Dette gjorde jeg ved å anvende kvalitativ metode, derunder forskningsintervju med en hermeneutisk tilnærming, for å få en bredere forståelse for fenomenet. Denne fremgangsmåten legger vekt på forskerens førforståelse, noe som betyr at mine egne erfaringer, sammen med det teoretiske grunnlaget om temaet, vil prege forskningsprosessen og resultatene av forskningen. Til prosjektet hadde jeg kontakt med tre lærere med ulik utdanningsbakgrunn, erfaring og fartstid. De opplevde å ha for lite kunnskap om elever med traumer da de begynte i læreryrket. Det kom også frem at det var ønskelig med tettere samarbeid, slik at elevene fikk den oppfølgingen de trengte og hadde krav på. Forskningen viste at kompetanseheving om elever med traumebakgrunn er avgjørende for å kunne tilrettelegge skolehverdagen deres på en god måte. Nøkkelen til utfordringene som oppstod var kunnskap: Kunnskap om å bygge relasjoner til elever med traumer, kunnskap om atferd til elever med traumer, og kunnskap om hvilke forventninger skolen kan ha til andre instanser ved multimodale samarbeid.
dc.description.abstractIn this master's thesis, I investigate how teachers in primary school facilitate academically and socially for primary school students with a trauma background. To do this, it was necessary to look more closely at the competence and knowledge teachers in primary school today had about the topic. I did this by using a qualitative method, including a research interview with a hermeneutic approach, to gain a broader understanding of the phenomenon. This approach emphasizes the researcher's pre- understanding, which means that my own experiences, together with the theoretical basis on the topic, will characterize the research process and the results of the research. The informants were three primary school teachers with different educational backgrounds, experience and time in the profession. They had experienced going into the profession short on knowledge about students with trauma. I also discovered that there was a desire for closer multimodal collaborations, in order for the students to receive the follow-up they needed and were entitled to. The research showed that raising competence and awareness in teachers about students with a trauma background, is crucial in order to facilitate their everyday school life in a good way. The key to the challenges that arose was knowledge: Knowledge of building relationships with students with trauma, knowledge of the behavior of students with trauma, and knowledge of what expectations the school may have of other agencies through multimodal collaboration.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTilrettelegging for traumatiserte barn i grunnskolen - en kvalitativ studie av hvordan skolen møter traumatiserte elever.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel