Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorUthus, Marit
dc.contributor.authorWikerholmen, Mina Friis
dc.date.accessioned2021-09-28T17:39:56Z
dc.date.available2021-09-28T17:39:56Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:53268456:22150849
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784719
dc.description.abstractEksistensen av segregerte smågruppebaserte opplæringstiltak eller alternative skoler har vært og er omstridt, da eksistensen i seg selv rokker ved den rådende inkluderingspolitikken den norske skole bygger på. Alternative skoler møter primært elever med probematferd og/eller manglende motivasjon for skolearbeidet, samt elever som har et høyt skolefravær. Gjennom stemmene til seks lærere ved en alternativ skole forsøker dette studiet å belyse hvordan inkludering kan forstås for elevene som får tilbud der. Problemstillingen som studiet bygger på er; «Hvordan forstår seks lærere ved en alternativ skole inkludering for elevene ved skolens heltidstilbud?» Gjennom semistrukturerte intervjuer har de seks lærerne blitt stilt åpne intervjuspørsmål, med det formål å la deres stemmer være førende for utviklingen av studiet. På bakgrunn av lærernes erfaringer og refleksjoner er formålet med denne oppgaven å bidra til å skape større forståelse for hvordan elevene, som kan sies å ha betydelige problembelastninger, kan gis bedre muligheter for å inkluderes og delta i den norske skolen. Det gir imidlertid liten mening å ensidig diskutere hvordan lærerne forstår elevenes skolegang knyttet til inkludering på det alternative heltidstilbudet, uten å vise til hvordan de erfarer elevenes skolegang, og hvordan den alternative arenaen kan fungere som et alternativ til det ordinære. Gjennom lærernes stemmer belyser med andre ord studien elevnære perspektiver på inkludering. Sentrale funn i studiet er: Det første hovedfunnet viser til hvordan lærerne forstår at elevene har en skolehistorie med ulike former for vedvarende utenforskap. I en slik forståelse rettes søkelyset mot at utenforskapet og atferdsvanskene har oppstått innenfor skolesystemet. Det andre hovedfunnet viser til hvordan lærerne forstår at det for elevene har kommet til et punkt hvor skolegang ikke lenger fremstår som et alternativ, og det eneste gjenstående alternativet er en annen form for utenforskap – å trekke hjem eller til andre marginaliserte miljøer. Således fremstår den alternative skolen som nødvendig for å bidra til gode opplevelser i elevrollen, slik at de dernest gis muligheten til å delta i samfunnet. Det tredje og siste hovedfunnet viser til hvordan lærerrollen forstås som ekstra essensiell i møte med elevene, og således for elevenes mulighet til å gjenoppta den viktige elevrollen samfunnet har pålagt barn og unge som en kilde til videre samfunnsdeltakelse. I møte med elevene fremstår anerkjennelse av eleven i seg selv som en grunnleggende nøkkel til relasjonen. Det krever lærere som vet at det alltid ligger noe bak elevenes atferd og forsøker å sette seg inn i elevenes behov og motiver, og som således veileder elevene i å forstå seg selv, og dernest styrke elevens sosiale kompetanse.  
dc.description.abstractThe existence of segregated small group-based educational measures or alternative schools has been and is disputed, as the existence itself shakes the prevailing inclusion policy on which the Norwegian school is based. Alternative schools primarily meet students with problem behavior and / or lack of motivation for school work, as well as students who have a high school absenteeism. Through the voices of six teachers at an alternative school, this study attempts to shed light on how inclusion can be understood for the students who are offered there. The problem on which the study is based is; "How do six teachers at an alternative school understand inclusion for students in the school's full-time offer?" Through semi-structured interviews, the six teachers have been asked open-ended interview questions, with the aim of allowing their voices to lead the development of the study. Based on the teachers' experiences and reflections, the purpose of this assignment is to help create a greater understanding of how students, who can be said to have significant problem loads, can be given better opportunities to be included and participate in the Norwegian school. However, it makes little sense to unilaterally discuss how teachers understand students 'schooling related to inclusion in the alternative full-time offer, without referring to how they experience students' schooling, and how the alternative arena can function as an alternative to the ordinary. Through the teachers' voices, in other words, the study illuminates student perspectives on inclusion. Key findings in the study are: The first main finding refers to how teachers understand that students have a school history with various forms of persistent exclusion. In such an understanding, the spotlight is on the fact that exclusion and behavioral difficulties have arisen within the school system. The second main finding refers to how the teachers understand that for the students it has reached a point where schooling no longer appears as an alternative, and the only remaining alternative is another form of exclusion - to move home or to other marginalized environments. Thus, the alternative school appears to be necessary to contribute to good experiences in the student role, so that they are then given the opportunity to participate in society. The third and final main finding refers to how the teacher role is understood as extra essential in meeting the students, and thus for the students' opportunity to resume the important student role society has imposed on children and young people as a source of further community participation. In meeting with the students, recognition of the student in itself appears as a fundamental key to the relationship. It requires teachers who know that there is always something behind the students 'behavior and try to understand the students' needs and motives, and who thus guide the students in understanding themselves, and then strengthen the student's social competence.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleElevene representerer på en måte det vi som system ikke får til
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel