Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOdin Fauskevåg
dc.contributor.authorKarolina Margrethe Støvreide
dc.date.accessioned2021-09-28T17:39:51Z
dc.date.available2021-09-28T17:39:51Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:53268456:23798614
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784716
dc.description.abstractMålet med denne oppgaven er for det første å sette lys på de evnerike elevenes behov og situasjon. For det andre håper jeg at forskningsspørsmålene og innsikten i de intervjuede lærernes førstehåndskunnskap og erfaringer, kan bidra til at andre lærere, spesialpedagoger og fagpersoner som jobber med barn, reflekterer over sine strategier i arbeidet, og kanskje får nye ideer og inspirasjon til hvordan de kan skape en god læringsarena for gruppen. Forskningen har blitt til gjennom en kvalitativ studie der flere læreres opplevelser og arbeidsmåter med evnerike elever belyses og tolkes med faglig og teoretisk forankring. Interessante funn i studien var hvordan de intervjuede lærerne stilte seg til situasjonen, at de også fortalte om det prekære behovet de evnerike elevene deres opplevde. Og om higet etter mer kunnskap om emnet, og hva som skapte hindringer i arbeidet med tilretteleggelsen. Undersøkelsene ga også en dypere forståelse for de svært uheldige konsekvensene som kan komme av den manglende forståelsen for gruppen. Frykten for å ikke prestere, underprestasjon, kjedsomhet, sosiale vansker og mangel på læringsstrategier er noen av funnene jeg vil belyse og diskutere.
dc.description.abstractGifted students, how can we make primary school a better learning arena for them? This is the question I am trying to answer in this paper. I am hoping my research can 1) shed light on the gifted students’ situation and their needs, and 2) give insight, inspiration, and aspire reflective thinking to teachers, special education teachers, and other professionals who work with children. Through my qualitative research, I have met with multiple teachers to interview them about their experiences and work methods with gifted children. Their first-hand experiences are valuable not only for researchers, but for other professionals who work with children. There are several interesting aspects in this research, for instance how the interviewed teachers met my thesis and questions; They see their gifted students’ precarious needs every day. They want for more knowledge and information about their gifted students and wonder what created the obstacles in their work to facilitate them. In addition, this research gave a deeper understanding of the unfortunate consequences that may appear because of the lack of understanding for this group of students. The fear of not preforming, underachievement, boredom, social difficulties, and the lack of learning strategies are some of the subjects I will shed some light on and discuss.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEvnerike elever - til belastning eller berikelse for samfunnet?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel