Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStenseng, Frode
dc.contributor.authorStorm Myrmæl, Mari
dc.date.accessioned2021-09-28T17:39:50Z
dc.date.available2021-09-28T17:39:50Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:53268456:22394058
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784715
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven søker å bidra til forståelsen rundt hvordan utdanning innenfor psykisk helse og livsmestring kan bidra til å øke mestringsfølelse gjennom bedret selvtillit. Intervensjonsstudien "Utdanning i Psykisk helse" ble gjennomført på 164 niendeklassinger. Intervejsonen varte i 25 uker og var målrettet ungdoms kompetanse i psykisk helse og livsmestring. Deltagerne gjennomførte to spørreundersøkelser før og etter intervensjonen, hvor man målte blant annet mestring og selvfølelse. Korrelasjonsanalysene viste at mestring og selvfølelse var moderat korrelert i pre-testen, mens korrelasjonen sank for begge kjønn i post-testen. Videre viste longtudinelle data at selvfølelse predikerte økningen i mestring. Studien gir mer innsikt i viktige elemeter for videre utvikling av preventive tiltak innenfor mental helse, gjennom selvfølelse og det å spørre om hjelp.
dc.description.abstractThe present study aims to contribute to the understanding of how education in mental health and life skills can improve coping ability through the improvement of self-worth. The intervention study “Utdanning i Psykisk helse” (Education in mental health) was carried out on 164 9th graders. The intervention lasted for 25 weeks and was targeted towards improving students’ competence in mental health and life skills. Participants responded to a questionnaire before and after the intervention, comprising measures of e.g. coping and self-worth. Correlation analysis showed that coping and self-worth was moderately correlated in the pre-test but decreased in both genders in the post-test. Furthermore, the longitudinal data showed that self-worth predicted improvement in coping for both girls and boys. The study gives more insight to important elements in further development of preventive measures in mental health, such as self-esteem and reaching out for help.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleExamining the Role of Self-Esteem on Coping in a Life Skill Intervention
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel