Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSaur, Ellen
dc.contributor.advisorHaller, Lena Buseth
dc.contributor.authorHansen, Malin Stokmo
dc.date.accessioned2021-09-28T17:39:49Z
dc.date.available2021-09-28T17:39:49Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:53268456:35019829
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784714
dc.description.abstractI denne oppgaven rettes søkelyset mot jenter med ADHD og deres opplevelse av å bli inkludert i det faglige- og sosiale miljøet på ungdomsskolen. Elever med ADHD vil ofte kunne ha utfordringer knyttet til både det faglige og sosiale gjennom skoleløpet, som i sin helhet vil kunne påvirke inkluderingen. Målet med studien er å få innsikt i informantenes opplevelser og en økt forståelse for hvordan det er å ha diagnosen i den norske skole, samt finne ut hvilke faktorer som er viktig sett i sammenheng med inkluderingsprinsippet. Den teoretiske rammen for oppgaven handler om diagnosen ADHD og begrepet inkludering. Designet og metoden for undersøkelsen er en kvalitativ intervjustudie med fokus på fire jenter med diagnosen ADHD – oppmerksom type. Målet er å få frem deres opplevelser og stemme i forbindelse med det valgte tema. Gjennom en kvalitativ tilnærming er det blitt brukt et semistrukturert intervju, transkripsjon og analyse i datainnsamlingen. Funnene er blitt analysert og drøftet i lys av relevant teori og tidligere forskning på området. I drøftingen trekkes de temaene som ble funnet i analysen frem, disse er informantenes generelle opplevelse av skolehverdagen, inkludering – herunder sosial inkludering og faglig inkludering og lærerens betydning. Helt til sist vil informantenes tanker om inkludering og spesialundervisning med henhold til inkluderingsprinsippet bli belyst. Funnene fra intervju og analyse indikerer at jenter med diagnosen opplever at det er visse mangler i skolehverdagen for å kunne gi en fullverdig opplevelse av å være inkludert. Jentene gir uttrykk for at det trengs mer kunnskap om diagnosen blant lærere og at de savner mer forståelse rundt diagnosens symptomer. Det kommer tydelig frem at riktige tiltak og tilrettelegging er viktig, samt at gode relasjoner med medelever og lærere er betydningsfullt for opplevelsen av å føle seg inkludert.
dc.description.abstractIn this thesis, the focus is on girls with ADHD and their experience of being included in the academic and social environment in junior high school. Students with ADHD will often have challenges related to both the academic and the social throughout school, which in its entirety may affect the experience of being included. The goal of this study is to gain some insight to the informants' experiences and an increased understanding of what it's like to have the diagnosis in the Norwegian school, as well as to find out which factors that are important in connection with the inclusion principle. The theoretical framework for the thesis is about the diagnosis ADHD and the concept of inclusion. The design and method of the research project is a qualitative interview study focusing on four girls diagnosed with ADHD - inattentive type. My goal is to show their experiences and bring out their voice in connection with the chosen topic. Through a qualitative approach, a semi-structured interview, transcription and analysis have been used in the acquisition. The finds have been analyzed and discussed in the light of relevant theory and previous research in the field. In the discussion, the topics that were found in the analysis are highlighted, these are the informants' general experience of everyday school life, inclusion - including social inclusion and academic inclusion and the teacher's significance. Finally, the informants' thoughts on inclusion and special education in accordance with the inclusion principle will be elucidated. The findings from the interview and analysis indicate that girls with the diagnosis experience that there are certain shortcomings in everyday school life in order to provide a full-fledged experience of being included. The girls express that more knowledge about the diagnosis is needed among teachers and that there is a lack of understanding about the symptoms of the diagnosis. It's clear that the right actions and arrangements are important, and that good relations with peers and teachers are important for the experience of feeling included.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn kvalitativ intervjustudie om hvordan jenter med ADHD opplevde å være inkludert i det faglige- og sosiale miljøet på ungdomsskolen.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel