Show simple item record

dc.contributor.advisorStenseng, Frode
dc.contributor.authorMoen, Sunniva
dc.date.accessioned2021-09-28T17:39:45Z
dc.date.available2021-09-28T17:39:45Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:53268456:38521459
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784712
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Masteroppgaven «Ta barns følelser på alvor, det er jobben din» er en kvalitativ intervjustudie som baserer seg på semistrukturert intervju, med fire informanter som er pedagoger i ulike barnehager i ulike landsdeler. Studien har en fenomenologisk tilnærming og problemstillingen som blir utforsket er: «Hvordan bruker pedagoger i barnehagen følelsesmessig inntoning, i møte med barnas følelser, atferd og emosjonsuttrykk? Og hvordan støtte barnet til å mestre motgang, og regulere og forstå egne følelser- og forstå andres?» Jeg var interessert i å forstå informantene sin subjektive erfaring med fenomenene psykisk helse, livsmestring og følelseshåndtering i barnehagen. Siden jeg var på jakt etter informantenes erfaringer og perspektiv, falt valget på kvalitativ metode med intervju som datainnsamlingsstrategi. Informantenes beskrivelse blir sett opp imot ulike teorier og forskning. Rammeplanen, som er styringsdokumentet til barnehagen, blir også belyst i form av hva den sier om tematikken. Analysen er gjennomført basert på temasentrert analyse, hvor informantenes utsagn blir sammenliknet og sett opp imot ulike temaer. Studien viser at arbeid med følelser blir vektlagt, og er en sentral del i det pedagogiske arbeidet i barnehagen, hos alle informantene. De vektlegger ulike måter å arbeide med følelser på, men har noen klare likheter i måten de møter barnas følelser på. Sentrale faktorer er blant annet å anerkjenne og bekrefte følelser barna sitter med, og at personalet er bevisst måten de møter barnas følelser på. De trekker også frem måter å hjelpe barnet i å skape en god grunnmur i livet sitt, hvor de står mer stødig og er rustet til å møte motgang og utfordringer senere i livet. Dette blir vinklet inn imot livsmestring og psykisk helse. Det kan se ut som pedagogene har bevisste tanker rundt det å støtte barna til å tilegne seg gode strategier, og til å håndtere ulike følelser som de møter. Det som utmerket seg, var måten pedagogene bruker seg selv som støtte til å hjelpe barn å lære om sine egne følelser, og om andres følelser. De arbeider aktivt i å hjelpe barna i å regulere følelsene sine, og finne ulike måter å takle dem på. Dette kan si noe om pedagogenes bevissthet rundt tematikken. Tidlig innsats og forebyggende perspektiv på å hjelpe barn å skape en god grunnmur i livet, med tanke på livsmestring og psykisk helse, er også moment som blir belyst i studien og trukket frem som sentralt.
dc.description.abstractAbstract This master thesis; “Take children's feelings seriously, it`s your job”, is a qualitative study, based on semi-structured interwiews with four informants, who have first hand experience as educators in different kindergartens, in different places around the country. The study has a phenomenological approach, and the research question is: “How does educators in kindergarten use affected fading, facing children`s feelings, behaviour and emotional expression? And how to support the child in mastering adversity, and regulate and understand their own and others people’s feelings”. I was interested in understanding the informants subjective experience about the phenomena of menthal health, sense of achievement, and emotion management in kindergarten. Since I was interested in these informants experience and perspective, I chose the qualitative method, using interwiews as strategy for data collection. The informant`s description is viewed in light of various theories and research. The framework witch is the management document for the kindergarten, will also be discussed in relation to the topic in form of what it says about the subject. The analysis is carried out based on theme-centered analysis, where the informants`statements are compared and set up against different topics. The study shows that work with emotions is emphasized, and all the informants tells that it is a central part in the pedagogical work in kindergarten. They empasize different ways of working with emotions, but have similarities in the way they encounter children`s emotions. Key factors include acknowledging and confirming the children`s feelings, and that the educators are aware of the way they deal with children`s emotions. They also point out ways to help the child create a good foundation in their life, where they are more stable and better equipped to face adversity and challenges later in life. This is angled towards sense of achievement and menthal health. It may seem that educators have conscious thoughts about supporting children, to acquire good strategies for dealing with different emotions that they encounter. What stood out, was the way educators use themselves as support, to help children learn about their own feelings, and about the feelings for others. They work actively in helping children to regulate their emotions, and find different ways of dealing with them. This can say something about the educators`awareness of the topic. Early intervention and preventive perspective on helping children create a good foundation in life, are also aspects that are pointed out in the study, and highlighted as central.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTa barns følelser på alvor, det er jobben din
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record