Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNess, Ottar
dc.contributor.authorEriksen, Lene M.
dc.date.accessioned2021-09-28T17:39:33Z
dc.date.available2021-09-28T17:39:33Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:57984488:10002310
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784706
dc.description.abstractSammendrag I møte med praksis, kan nyutdannede rådgivere møte utfordringer de ikke er forberedt på. Ofte kreves erfaring med ulike rådgivningssituasjoner for å kjenne på hva det er man finner utfordrende i dem og hva man gjøre i fortsettelsen for å håndtere dem på en god måte, både for egen og for rådsøkers skyld. Hensikten med denne studien ble derfor å søke innsikt i hva det er erfarne rådgivere finner utfordrende i rådgivningssituasjoner og hva de eventuelt har lært av håndteringen av dem. Jeg valgte å utføre en kvalitativ studie med halvstrukturert intervju, hvor erfarne rådgivere selv fikk beskrive sine erfaringer. Temaet utfordrende rådgivningssituasjoner ble utforsket med denne problemstillingen: Hva beskriver rådgivere å være utfordrende i rådgivningssituasjonen og hvordan arbeider de for å håndtere slike situasjoner? Utvalget besto av fire rådgivere med erfaring fra ulike rådgivningsfelt. Datamaterialet ble analysert via tematisk analyse, og analysen av funnene resulterte i de fire temaene: (1) Betydningen av kommunikasjon i rådgivningsrelasjoner, (2) rådgiver som den ansvarlige for rådgivningsprosessen, (3) rådgiver som både person og profesjon, og (4) utfordringer i rådgivningssamtaler kan skape ny læring. Problemstillingen søkes besvart ved å ta utgangspunkt i ulike rådgivningsviteskapelige teorier, som teori innenfor personsentrert rådgivning, selvinnsikt og læring, tilbakemelding og refleksjon, samt teori innenfor relasjonell kommunikasjon. Funnene drøftes opp mot nevnt teori, og diskusjonen inneholder tre temaer som beskriver hva som kan føre til opplevde utfordrende rådgivningssituasjoner for rådgiverne, og ett tema som handler om hva de eventuelt har lært av håndteringen av dem. Resultatet viser at rådgiverne kan oppleve det som utfordrende å finne riktig balansegang mellom person og profesjon, og at denne balansegangen handler mer om etiske og moralske aspekt, enn teori og metode. Det handlet om utfordringer knyttet til forventninger fra rådsøker om å få direkte råd, i hvor stor grad rådgiver skal hjelpe rådsøker og grensen mellom det personlige og profesjonelle. Rådgiverne viste også til utfordringer med kommunikasjon og hvordan dette kunne påvirke rådgivningssituasjonen og selve relasjonen mellom rådgiver og rådsøker, med fare for et mindre effektivt rådgivningsresultat. Videre viste deltakerne til at det ble viktig å ha innsikt i hvor man selv sto og hvordan egne fordommer og forforståelser kunne påvirke, og føre til en utfordrende rådgivningssituasjon. Deltakerne viste også til, at for å lære og utvikle seg videre som rådgivere, fant de det nyttig å reflektere og å få tilbakemelding i etterkant av utfordrende rådgivningssituasjoner. I den sammenheng fremhevet de viktigheten av åpenhet for tilbakemelding og at denne var konstruktiv. Ved å ha stått i utfordrende rådgivningssituasjoner opplever rådgiverne å ha lært noe nytt. Gjennom økt selvinnsikt og mer erfaring har de utviklet seg og blitt tryggere i rådgivningsrelasjonen. Dette har ført til at rådgiverne opplever å kunne sette tydeligere grenser og bedre rammer for rådgivningssituasjonen.
dc.description.abstractAbstract In the face of practice, newly qualified counsellors may face challenges they may not be fully prepared for. Often, experience with various counselling situations is required to know what they find challenging in them and what to do in the future to manage them in a good way, both for their own sake and for counselee’s sake. The purpose of this study was therefore to seek insight into what experienced counsellors find challenging in counselling situations and what they may have learned from dealing with them. I chose to conduct a qualitative study with a semi-structured interview, where experienced counsellors could describe their experiences themselves. The issue of challenging counselling situations was explored with this issue: What does advisers describe as challenging in the counselling situation and how do they work to manage such situations? The sample consisted of four counsellors with experience from various fields of counselling. The data was analysed through thematic analysis, and the analysis of the findings resulted in four themes: (1) the importance of communication in counselling relationships, (2) counsellor as the person responsible for the counselling process, (3) counsellor as both person and profession, and (4) challenges in counselling conversations can create new learning. The issue is sought to be answered by using various counselling-scientific theories, such as theory in person-centred counselling, self-insight and learning, feedback and reflection, as well as theory in relational communication. The findings are discussed against the above theory and the discussion contains three topics that describes what is potentially challenging for the counsellors, and one topic that deals with what they may have learned from dealing with them. The result shows that counsellors may find it challenging to find the right balance between person and profession, and that this balance is more about ethical and moral aspects, than theory and method. These were challenges related to expectations from counselee to get direct advice, the extent to which the counsellor is to assist the counselee and the boundary between the personal and the professional. The counsellors also pointed to challenges with communication and how this could affect the counselling situation and the relationship between counsellor and counselee, with the risk of a less effective counselling result. The advisors also said that it became important to have insight into one’s self and how one's own prejudices and understandings could influence and lead to a challenging counselling situation. They also pointed out that in order to learn and develop further as advisors, it became important to reflect and to receive feedback after challenging counselling situations. In this context, they emphasized the utility of openness to feedback and that the feedback was constructive. By facing challenging counselling situations, counsellors experienced learning something new. Through increased self-awareness and more experience, they have developed and have become safer in the counselling relationship. This has led the counsellors to be able to set clearer boundaries and make better framework for the counselling situation.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleBalanseganger. En kvalitativ studie om hva rådgivere beskriver å være utfordrende i rådgivningssituasjonen.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel