Show simple item record

dc.contributor.advisorStenseng, Frode
dc.contributor.authorSandmo, Benedicte
dc.date.accessioned2021-09-28T17:39:22Z
dc.date.available2021-09-28T17:39:22Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:53268456:35934591
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784701
dc.description.abstractStudien tar sikte på å innhente kunnskap om hvordan selvregulering og relasjonsbygging blir arbeidet med i første klasse. Målet med studien er å få en bredere forståelse for hvordan fire ulike lærere støtter opp barns selvregulering i møte med sosiale relasjoner. Studien tar utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan støtter lærerne barns selvregulering i møte med sosiale relasjoner i første klasse? Jeg har gjennom dette forskningsprosjektet vært opptatt av å få en dypere innsikt i mine informanters erfaringer og kunnskap, og valgte derfor å ta i bruk en kvalitativ tilnærming. Jeg valgte å ta i bruk et semistrukturert intervju, der jeg intervjuet fire lærere – der en også er spesialpedagog. Her har jeg sett på hvordan de fire ulike lærerne stiller seg til selvregulering og sosial kompetanse, og hvilke utfordringer som kan komme av svak selvregulering. Videre har jeg sett på hvilke tanker de har om relasjonsbygging i skolen og deres egen klasseledelse. De viktigste funnene i denne studien viser at gode rutiner, følelseshåndtering, sosial kompetanse og trygge relasjoner spiller en stor rolle i hvordan lærere støtter elevenes selvregulering i møte med sosiale relasjoner. Ved å ta i bruk ulike hjelpemidler som vennegrupper, Zippys venner, og andre metoder som fokuserer på å bygge relasjoner og øke elevenes sosiale kompetanse, vil man på en bedre måte kunne støtte opp elevene som trenger det. Videre har studien tatt for seg lærerens evne til å skape et trygt klassemiljø, som også spiller inn i det helhetlige bildet. Avslutningsvis reflekteres det over videre forskning og studiens avgrensninger.
dc.description.abstractThis study aims to understand the implications of self-regulation and relationship building in the first grade, with the intent of gaining a broader understanding of four different teachers’ methods in supporting a child’s self-regulation in social relationships among peers. The study seeks to answer the following question: How do teachers support children’s self-regulation in dealing with social relationships in the first grade? Through the research project, gaining a deeper insight of my interviewees’ knowledge and experience remained paramount, therefore leading me to adopt a qualitative approach. I chose to employ a semi-structured interview, in which I interviewed the four teachers—one of whom is a special educator. I analyzed how the four different teachers’ opinions varied regarding self-regulation and social competence among their students, and the corresponding challenges that come from weak self-regulation. Furthermore, I investigated each teacher’s thoughts on relationship building in the school environment, and their own classroom management. My results from the surveys indicated that good routines, emotional coping, social competence, and good relationships play a major role in how teachers support students’ self-regulation in maintaining social relationships. The utilization of various aids—such as friend groups, Zippy’s friends, and other methods focusing on building relationships and increasing social competence—increase a teacher’s ability to better support students. Furthermore, the study examined the teacher’s ability to create a safe classroom environment, an important foundation in healthy social relationships. In conclusion, the study’s limitations, and suggestions for further research on the topic are considered.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Det er så viktig at man har venner og noen å være med, som godtar deg for den du er"
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record