Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorUthus, Marit
dc.contributor.authorWold, Hege Wang
dc.date.accessioned2021-09-28T17:39:15Z
dc.date.available2021-09-28T17:39:15Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:53268456:24041969
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784698
dc.description.abstractForskning viser at elever som mottar spesialundervisning i Norge, i liten grad får medvirke i beslutninger som gjelder dem selv (Barneombudet, 2017; Sagen & Ytterhus, 2014). Videre viser både nasjonal og internasjonal forskning til at spesialundervisning har liten effekt når det kommer til elevenes læringsutbytte (Daniel & King, 1997; Dempsey, Valentine & Colyvas, 2016; Freeman & Alkin, 2000; Haug, 2017; Peetsma, Vergeer, Roeleveld & Karsten, 2001). I denne studien ønsket jeg å se på hva elevene som mottar spesialundervisning på ungdomsskolen selv erfarer knyttet til medvirkning og mestring, samtidig som jeg var nysgjerrig på om elevmedvirkning kan sees i sammenheng med elevenes selvoppfatning. I studien ble det gjennomført to kvalitative dybdeintervju og to kvalitative fokusgruppeintervju, på til sammen sju elever på niende og tiende trinn. Formålet med studien var å belyse følgende problemstilling: «Hvilke erfaringer har elever som mottar spesialundervisning- med fokus på medvirkning, mestring og selvoppfatning?». For å besvare problemstillingen har empirien blitt sett i sammenheng med teoriene human agency (Bandura, 2001), salutogenese (Antonovsky, 1996), inkludering (Qvortrup, 2012) og selvoppfatning (Rosenberg, 1979; Skaalvik & Skaalvik, 2013). Studiens har vist at denne tematikken er kompleks. Dette viste seg i flere tilfeller, både når det gjaldt elevenes syn på egen involvering i spesialundervisningen, men også når det gjaldt elevenes læringsutbytte. I spørsmålet om elevmedvirkning uttrykte elevene på den ene siden at de ønsket mer oversikt og kontroll, samtidig som de viste til at læreren burde ha ansvaret for deres læring. Videre viste det seg at elevenes erfaringer med å bli involvert, først og fremst så ut til å gjelde i spørsmålet om de ønsket å ha spesialundervisning. Hvordan spesialundervisningen ble organisert og tilrettelagt hadde elevene liten oversikt over. I forbindelse med elevenes læringsutbytte i spesialundervisningen, viste samtlige av elevene til at de lærte mer i spesialundervisning. Dette på tross av at flere av elevene viste til lave mestringserfaringer knyttet til skolefagene. Studiens hovedfunn kan sies å være at det så ut til å være en sammenheng mellom elevmedvirkning, mestringsopplevelser og elevenes selvoppfatning. Den lave graden av elevmedvirkning som ble beskrevet, så ut til å ha betydning for elevenes mestringstro knyttet til å kunne ta ansvar for egen faglig utvikling. Dette kan på sikt ha betydning for elevenes utvikling av selvstendighet, som videre kan ha betydning for deres læringsutbytte.
dc.description.abstractResearch shows that Norwegian pupils receiving special education only to a limited extent are allowed participation in decisions impacting themselves (Barneombudet, 2017; Sagen & Ytterhus, 2014). Furthermore, both national and international research indicate a low effect on the pupils learning outcome from special education (Daniel & King, 1997; Dempsey, Valentine & Colyvas, 2016; Freeman & Alkin, 2000; Haug, 2017; Peetsma, Vergeer, Roeleveld & Karsten, 2001). In this study, I have attempted a closer look at secondary school pupils receiving special education own experience linked to participation and mastering. Also, I was curious to see if there is a correlation between the pupils own participation and their self- perception. In this study, two qualitative dept interviews and two qualitative focus group interviews were carried out, including a total of seven pupils at 9th and 10th grade. The purpose of the study was to highlight the following: “what are the experiences of the pupils attending special education- focusing on participation, mastering and self- perception?” To answer the question, empiric observations are related to theories “Human Agency” (Bandura, 2001), “Salutogenese” (Antonovsky, 1996), “Inclusion” (Qvortrup, 2012) and “self- perception” (Rosenberg, 1979; Skaalvik & Skaalvik, 2013). The study har shown that the topic is complex. This was observed in several cases, both when it comes to the pupils’ view on own participation in special education, but also when it comes to the learning outcomes. Regarding pupils’ participation, the pupils expressed a wish for a better overview and more control, however, and at the same time, they advised that the teachers should be responsible for their learning. Furthermore, it appeared that the pupils’ involvement experience mostly seemed to relate to how the special education or not. The pupils had limited overview related to how the special education was organized and adapted. As to the pupils’ learning outcomes from special education, all agreed that they learned more through special education, even though many of the pupils had negative mastering experience related to the school subjects. The main finding from the study is that it seems to be a correlation between pupils’ participation, mastering experiences and self- perception. The low level of participation described seems to be significant for the pupils’ mastering confidence related to ownership for own educational development. Longer term, this may influence the pupils’ development of independence, which again may influence their educational outcome.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Jeg vet ikke helt hva jeg skulle ha bestemt"- en kvalitativ studie med fokus på elever sine erfaringer med medvirkning, mestring og selvoppfatning i spesialundervisning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel