Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAarsand, Pål
dc.contributor.authorKvitberg, Vårin Terum
dc.date.accessioned2021-09-28T17:39:11Z
dc.date.available2021-09-28T17:39:11Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:55104421:20861730
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784696
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven er å gi et innblikk i det historiske framspringet av digital danningsbegrepet. Begrepets stamme er danning og tematikken i denne oppgaven kretser rundt prefikset ‘digital’: hvordan har begrepet oppstått, hvem har båret begrepet videre og hvorfor er dette begrepet aktuelt i 2020? Ved hjelp av en eksplorerende genealogisk metodologi spores begrepet bakover i tid gjennom tekster som representerer de ulike tidsepokene i omvendt kronologisk rekkefølge. Funnene i analysen viser at digital danning ofte blir forvekslet eller misforstått som kompetanse. Det kommer også fram at danning i seg selv har gått fra å være et samfunns- og allment ansvar over til å bli en individuell prosess, mer eller mindre, løsrevet fra fellesskapet. Det er ingen konklusjon på hva digital danning egentlig er, da svarene på dette er like mangefasettert som begrepet selv. Digital danning er et ungt begrep som prøver å skape sin plass i pedagogikkens ordforråd. Men spørsmålet står enda: hva er egentlig digital danning?
dc.description.abstractThe purpose of this master thesis is to give create an insight into the historical progression of the term digital Bildung. The terms core is Bildung and the theme of this thesis revolves around the prefix ‘digital’: how did the term emerge, who has been advocating for it and why is digital Bildung relevant in 2020? Whilst using a explorative genealogical methodology, the term is being traced back in time trough different text representing the various epochs in a reversed chronological order. The results implicates that digital Bildung is often mistaken or misinterpreted as a competency. It is also a finding that Bildung in itself has gone from being a joined and macro-responsibility over to an individual process, more or less, detached from the community. There is no clear conclusion as to what digital Bildung really is, as the answers are just as multifaceted as the concept itself. Digital Bildung is still a ‘young’ term that still tries to make its way into the educational vocabulary. So, the question still remains: what is digital Bildung?
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleHva er digital danning? En eksplorerende genealogi
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel