Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHeidun Oldervik
dc.contributor.authorAleksander Rønningen
dc.date.accessioned2021-09-28T17:38:48Z
dc.date.available2021-09-28T17:38:48Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:53268456:9802693
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784687
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å belyse hva leksedebatten handler om, og hvilke syn på lekser som kommer til uttrykk i debatten. Oppgaven bygger på diskursanalytisk tilnærming, og dette legger noen premisser for studien. Det tekstanalytiske materialet i studien er generert fra artikler som har vært publisert i media om hjemmelekser, og en debatt i Trondheim bystyret om temaet. I løpet av diskursanalysen har jeg identifisert fem representasjoner. Slik jeg ser det trer disse frem som de mest sentrale pakkene med virkeligheter i leksediskursen. Disse representasjonene tegner opp et bilde om hva debatten om hjemmelekser handler om. Jeg har i drøftingen belyst de fem representasjonene opp mot eksisterende forskning og teori, for å kunne si noe mer om hva leksedebatten handler om, og hvilke syn som ligger til grunn for den. I drøftingen drar jeg en linje mellom denne studiens leksediskurs, og den amerikanske. Videre peker jeg på hvordan debatten om hjemmelekser virker til å skille seg fra debatten om skolenes innhold og oppgaver. Det kan virke som at hegemoniet som har vært innenfor det utdanningspolitiske feltet i Norge, ikke er like entydig i denne studienes leksediskurs.
dc.description.abstractThe purpose of this study has been contribute to elucidate the debate on homework. My thesis is based on a discourse analytic approach and this provides some premises for the study. The text analytic material in the study is generated from articles that have been published in the media about homework and a transcribed debate by the Trondheim City Council on the topic. In the discourse analysis I found five different representations. As I see it, these emerge as the most central realities in the homework discourse. These representations paint a picture of what the homework debate is all about. In the discussion, I have contributed to elucidated the five representations against existing research and theory in order to be able to say something more about what the Homework debate is about and what views form the basis for it. In the discussion, I show connections to the American discourse. Furthermore, I point out how the debate on homework seems to differ from the debate regarding the content within schools and their tasks. Opposed to the educational policy field in Norway, where the hegemony has been strong, the homework discourse is not as clear-cut.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn diskuranalyse av debatten om hjemmelekser
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel