Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSvennungsen, Hannah Owen
dc.contributor.authorJohansen, Elise Aga
dc.date.accessioned2021-09-28T17:38:12Z
dc.date.available2021-09-28T17:38:12Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:57984488:3209996
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784677
dc.description.abstractDette studiet utforsker problemstillingen hvordan opplever individer sin egen karriere og karriereutvikling? Det kan virke som om at individer balanserer sin egen karriereopplevelse basert på ønsket karriereutvikling. Dette kan styres av individers forhold til indre og ytre påvirkninger, hvor påvirkninger viser til ulike faktorer som kan ha en effekt på individers opplevelse. Indre påvirkninger kan vise til holdninger og interesser mens det ytre kan vise til økonomi, roller og kontekst. Studiet ga fire tydelige faktorsyn: 1) Mitt liv, mine karrierevalg, 2) The Lonesome Cowboy, 3) En tilfredsstillende karriere, og 4) Karrieren min er en ferskvare. Basert på studiets avgrensnings viste det seg at det er en jevn balanse i opplevelsen av å ha en protean- og/eller en boundaryless karriereforståelse. På en side har man individer som i større grad opplever sin karriere gjennom en protean karriereforståelse, hvor interesse og verdi får en signifikant betydning (Faktor 1 og 3). Fra denne forståelsen er det en opplevelse av at subjektiv karrieresuksess kan være en motivasjonskilde for egen karriereutvikling. Vi kan finne igjen denne forståelsen i faktor 1, og til dels i faktor 3. Det kan virke som om faktor 3 kan balansere deres karriereopplevelse mellom protean- og boundaryless karriereforståelse, og dette tar oss videre til den andre forståelsen av karriere. På en annen side har man individer som opplever karrieren sin gjennom en boundaryless karriereforståelse, hvor karrieremuligheter og mobilitet får en signifikant betydning (Faktor 2, 3 og 4). Denne karriereforståelsen opplever at objektiv karrieresuksess kan være en motivasjonskilde, gjennom at de synlig kan måle og vurdere sin egen karriere opp imot andre og seg selv. Faktor 2 og 3 opplever dette gjennom å føle på en karrierekonkurranse på flere arenaer, mens faktor 4 opplever dette gjennom å forstå sin karriere som en vare på en arena. Denne varen kan selges, forbedres og gå ut på dato. Videre ble det studert hvordan objektiv- og subjektiv karrieresuksess kan være med på å påvirke egen karriereopplevelse og karriereutvikling. Objektiv karrieresuksess var i sterk grad tilknyttet deltagerne med boundaryless karriereforståelse. Mens subjektiv karrieresuksess var i sterk grad knyttet til protean karriereforståelse. Dette kan bety at faktor 3 skilte seg ut, siden det kan virke ut som om de kunne bruke begge formene for karrieresuksess. Studiet viste også at utvalget hadde en opplevelse av egen selvkontroll, da dette kan ses i sammenheng med egen karriereutvikling. Dette kan være et resultat av samfunnets overordnede fokus på karriere som livslang læring, hvor individer opplever at de kan være i kontroll over sin egen karriereopplevelse og karriereutvikling. Avslutningsvis blir det konkludert gjennom å vise til hvordan studiet kan være med på å øke fokuset på karriereopplevelse og karriereutvikling. Dette gjennom at vi kan få bevissthet om egen karriereopplevelse, som kan føre til at vi har en åpenhet for at andres karriereopplevelse ikke nødvendigvis trenger å være lik vår egen.
dc.description.abstractThis study explores the research question of how do individuals experience their own careers and career development? It may seem that individuals are balancing their own career experiences based on the desired career development. This can be controlled by individual’s relationship to inner and outer influences, where influences point to various factors that may have an effect on individuals experience. Internal influences can indicate attitudes and interests, while the external ones can point to finances, roles and context. The study provided four clear factors: 1) My life, my career choices, 2) The Lonesome Cowboy, 3) A satisfying career, and 4) My career is a fresh product. Based on the study's refinement, it turned out that there is a steady balance in the experience of having a protean and / or a boundaryless career understanding. On one side, there are individuals who experience their career to a greater extent through a protean career understanding, where interest and value have a significant impact (Factors 1 and 3). From this understanding, it is an experience that subjective career success can be a source of motivation for one's own career development. We can find this understanding in factor 1, and in parts of factor 3. It may seem that factor 3 can balance their career experience between protean and boundaryless career understanding, and this takes us to the second understanding of career. On the other hand, there are individuals who experience their career through a boundaryless career understanding, where career opportunities and mobility have a significant impact (Factors 2, 3 and 4). These career understandings feel that objective career success can be a source of motivation, in that they can visibly measure and evaluate their own careers against others and themselves. Factors 2 and 3 experience this by feeling a career competition in several arenas, while factor 4 experiences this by understanding their career as a commodity in an arena. This commodity can be sold, improved and expire. Furthermore, the study explores how objective and subjective career success can contribute to influencing one's own career experience and career development. Objective career success was strongly associated with participants with boundaryless career understanding. While subjective career success was strongly linked to protean career understanding. This could mean that Factor 3 stood out, as it might seem like they could use both forms of career success. The study also showed that the P-set had an experience of its own self-control, as this can be seen in the context of their own career development. This may be a result of society's overall focus on careers as lifelong learning, where individuals feel that they can be in control of their own career experience and career development. In conclusion, it is concluded by showing how the study can help to increase the focus on career experience and career development. This is because we can gain awareness of our own career experience, which can mean that we can have an openness that other people's career experience does not necessarily have to be our own.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleKarriere og karriereutvikling gjennom ulike individuelle perspektiver
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel