Innvandrere i høyere utdanning: Deltakelse og opplevelser En kvalitativ undersøkelse av studenter med innvandrerbakgrunn som tar utdanning i Norge som sin første høyere utdanning
Description
Full text not available
Abstract
Sammenligner vi innvandreres deltakelse i høyere utdanning med deltakelsen hos den øvrige befolkningen, kan vi se at situasjonen ikke er særlig bra for innvandrerbefolkningen med tanke på utdanning. Årsakene for denne skjevheten kan være mangfoldige. I denne oppgaven har jeg som mål å belyse noen av utfordringene som står i veien for innvandreres progresjon gjennom utdanningssystemet, samt undersøke hva det er som i utgangspunktet gir motivasjon til å stå løpet ut. Ved å gjøre dette, håper jeg å kunne bidra til diskusjonen om innvandrere i høyere utdanning, og på den måte øke forståelsen for deres opplevelser.Dette kan jeg ikke utrette på egen hånd, og har derfor benyttet meg av dybdeintervju for å utforske noen innvandreres opplevelser i det norske utdanningssystemet. Jeg har rekruttert en rekke informanter som tidligere har vært studenter ved norske utdanningsinstitusjoner, som har delt sine refleksjoner om deres tid som studenter med meg.I analysen av datamaterialet som jeg har samlet fra intervjuene, har jeg benyttet meg av Pierre Bourdieu sentrale begreper innen sosiologi; kapital, felt, og habitus, i tillegg til en rekke andre forskeres perspektiver om disse begrepene.Funnene tyder på at sosiale og kulturelle forhold har stor innvirkning på informantenes valg innen utdanning, og hvordan deres tilegnelse av ulike former kapital kan hjelpe dem å posisjonere seg bedre i samfunnet. If we compare the participation in higher education between the majority-minority populations in Norway, we can see that the current educational situation is not that good for the immigrant population. The reasons for this are numerous and diverse. My goal in this thesis is to shed light on some of the challenges that might stand in the way of the immigrants’ progression through the educational system, in addition to try to find out what it is that gives them motivation to work through it. By doing this, I hope to contribute to the discussion about immigrants in higher education, and in turn add to the collective understanding of their experiences.However, I can’t do this on my own. I have therefore chosen to perform in-depth interviews to explore some immigrants’ experiences in the norwegian educational system. I have recruited a number of informants that have previously been students at norwegian educational institutions, that have all shared their reflections on their time as students with me.In the analysis of the gathered data material that I have gathered through interviewing, I have utilized Pierre Bourdieu’s central sosciological terms; Capital, field, and habitus, in addition to having used a number of other perspectives from different researchers in regards these terms.My findings indicate that social and cultural relations have a meaningful impact on the informants’ choices in regards to education, and how their gathering of different forms of capital can help them position themselves better in society.