Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStenseng, Frode
dc.contributor.authorBerge, Maria Chanett
dc.date.accessioned2021-09-28T17:37:30Z
dc.date.available2021-09-28T17:37:30Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:53268456:34459404
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784656
dc.description.abstractDenne studien tar for seg hvordan seks ansatte i barneskolen forholder seg til seksualisert atferd og overgrep i dag i tre forskjellige barneskoler i Trondheim Kommune. Videre tar den for seg hvordan de ansatte kan jobbe for å forebygge seksualisert atferd og overgrep i barneskolen i dag. Studiens problemstilling er følgende: «Hvordan forholder dagens ansatte i barneskolen seg til seksualisert atferd og overgrep?». Fire kontaktlærere, en spesialpedagog og en barnevernspedagog har delt sine tanker og meninger om hvordan de ville forholdt seg til seksualisert atferd og overgrep i barneskolen i dag. Under intervjuene har de blant annet beskrevet hvor de mener skillet mellom normal og unormal seksualisert atferd går, hvilken rolle de som ansatte i barneskolen har og hvordan de kunne jobbet for å forebygge seksualisert atferd og overgrep i barneskolen. Oppgaven tar videre for seg en beskrivelse av hvordan de ansatte forholder seg til seksualisert atferd og overgrep i skolen i dag. Valg av teoretisk forankring er gjort for å besvare problemstillingen, samt belyse funnene gjort i analyseprosessen. Den teoretiske forankringen omhandler barns atferd relatert til seksualitet, ansattes rolle og forebygging av unormal atferd. Her forklares blant annet teori om transaksjonsmodellen, læring og kunnskap, risikovurdering, tegn og meldeplikt og tverrfaglig samarbeid. Studien bygger på kvalitativ forskningsmetode, hvor det er benyttet intervju som innsamlingsmetode av datamaterialet. Det har blitt gjort en analyse av meningsinnhold fra datamaterialet, med en fenomenologisk tilnærming for å trekke ut intervjupersonenes erfaringer tilknyttet problemstillingen. Temaene som tas opp i intervjuene er kunnskap om Senter mot incest og seksuelle overgrep, seksualisert atferd og overgrep og til slutt ansattes rolle. Etter transkribering, koding og kategorisering av materialet, ble hovedkategoriene som følger: Normal til skadelig seksualisert atferd, ansattes rolle, episoder og erfaringer, fremgangsmåte og meldeplikt, forebygging og samfunnsendring. Videre gjennom den selektive kodingen i analyseprosessen viser studien at de ansatte i barneskolen i dag ikke har tid eller ressurser til å ta seg av alle elevene som krever ekstra oppfølging i skolehverdagen. Denne studien viser at seksualisert atferd og overgrep ikke er et prioritert tema, samt hvor viktig forebygging er for at barn og unge skal kunne søke, og få, hjelp. Til slutt viser studien hvor viktig spesialpedagogen er i skolehverdagen for å kunne håndtere denne tematikken.
dc.description.abstractThis study is aimed to show how six employees in elementary school currently relate to sexualized behaviour and abuse in three different elementary schools in Trondheim Kommune. Furthermore it aims to show how the employees can work in order to prevent sexualized behaviour and abuse in the elementary school. The topic of the study is as follows: “How do today's elementary school employees relate to sexualized behaviour and abuse?”. Four tutors, a special education teacher and a child welfare officer have shared their thoughts and opinions on how they would relate to sexualized behaviour and abuse in the elementary school today. During the interviews they have, amongst other issues, described where they draw the line between normal and abnormal sexualized behaviour, what role they play as employees relating to this and how they as professionals could have worked in order to prevent such abnormal behaviour and abuse presently. The choice of theoretical literature is made to substantiate the matter of the study, as well as enlighten the findings made in the analytical process. The literature explains children’s behaviour related to sexuality, and the employees’ role in the prevention of abnormal sexual behaviour. In this thesis, the theory behind the different warning signs will be explained, as well as the different ways one can react to them. I will also look into what kind of tools the employees utilize to prevent such behaviour, and how to recognize when to raise concern. The study is built on a qualitative research method, where interviewing has been used as a means of gathering data. The content of these interviews has been analysed with a phenomenological approach, in order to extract the subjects’ experiences related to the matter of the study. The issues that are brought up in these interviews are knowledge of, and the use of, Senter mot incest og seksuelle overgrep (Centre against incest and sexual abuse), sexualized behaviour and abuse, and finally the employees’ role in the matter. After transcription, coding and categorization of the material, the main categories were the following: Normal to damaging sexual behaviour, the employees’ role, episodes and experiences, approach and obligation to notify, societal change and prevention. Further through the selective coding in the analytical process the study shows that the employees in the elementary school currently don’t have the time, nor the resources, to take care of every pupil who demands something extra in their everyday school life. This study shows that sexualized behaviour and abuse isn’t a prioritized subject, as well as how important preventive work is in order for children and youngsters to be able to seek and receive help. Finally the study shows how important the special education teacher is in everyday school life in order to enable the school to deal with such an issue.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBarns seksuelle atferd - støtte det normale og oppfatte det unromale
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel