Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOdin Fauskevåg
dc.contributor.authorMarit Mælen
dc.date.accessioned2021-09-28T17:37:22Z
dc.date.available2021-09-28T17:37:22Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:53268456:37686349
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784653
dc.description.abstractVold i skolen ses på som en av de mest komplekse og utfordrende problemene vi har i utdanningssystemet. Tidligere kvantitativ forskning indikerer at vold stadig er et økende problem i norsk skolehverdag. Selv om dette har ført til utvikling av flere ulike programmer for å forebygge antisosial atferd som vold, er det lite kvalitativ forskning på de ansattes subjektive erfaringer ved håndtering av vold i skolen. Føler de ansatte seg rustet til å håndtere en voldssituasjon på en adekvat måte? I dette kvalitative forskningsprosjektet undersøkte jeg følgende problemstilling ved hjelp av intervju: «Hvordan erfarer ansatte i skolen håndtering av vold?». Utvalget bestod av en kontaktlærer, en spesialpedagog, en miljøterapeut og en faglærer fra samme barneskole. Dette med bakgrunn i at forskning viser at alle disse ulike stillingskategoriene er utsatt for vold og trusler i den norske skolen. Ved å bruke en fenomenologisk hermenauetisk tilnærming ønsket jeg å få innsikt i deres erfaringer med håndtering av vold i skolen. Ved å bruke Tjoras stegvise deduktiv-induktive metode (SDI) i analysen av datamaterialet kom jeg fram til kategoriene: (1) Usikkerhet: «Jeg tror liksom alle er usikre på hva de kan gjøre og hva de ikke kan gjøre», (2) Krevende: «det er veldig krevende å stå i disse situasjonene», (3) Kunnskap gjennom erfaring i arbeidslivet: «veien blir til mens man går» og (4) Kompleksitet i voldssituasjoner: «hver situasjon er veldig individuell». Deltakerne i dette forskningsprosjektet utrykte usikkerhet i håndtering av vold i skolen med bakgrunn i mangel på kunnskap og uklare juridiske retningslinjer. Videre beskrev de håndtering av vold i skolen som krevende kunnskapsmessig og emosjonelt, samt krevende for skolemiljøet. Deltakerne forteller også at mye av den kunnskapen de har om vold i skolen er erfaringsbasert og har kommet i etterkant av starten på arbeidslivet. I tillegg beskriver de vold i skolen som et komplekst fenomen som på bakgrunn av dette også er vanskelig å håndtere. I drøftingen svarer jeg på problemstillingen ved hjelp av tre forskningsspørsmål som ser på funnene i lys av teori. De tre forskningsspørsmålene jeg drøfter er: «Hvordan kan håndtering av vold påvirke skolemiljøet?», «Hva kreves av de ansatte for å håndtere vold i skolen?» og «Hvilke juridiske utfordringer står vi ovenfor ved håndtering av vold i skolen?» Basert på funnene kommer jeg til slutt med forslag til eventuelle tiltak for å forbedre de ansattes håndtering av vold i skolen. Nøkkelord: Kvalitativ forskning, vold, grunnskolen.
dc.description.abstractViolence in school is seen as one of the most complex and challenging issues regarding the education system. Previous quantitative research indicates that violence is a growing issue in Norwegian schools, which has led to the development of several prevention programs regarding antisocial behavior such as violence. Despite of this, there is little qualitative research on the school staffs subjective experiences in dealing with school violence. Do the employees feel equipped to deal with a situation of violence adequately? Using qualitative interviews, I wanted to examine the following research question: «how do school staff experience handling violence?» The committee consisted of a contact teacher, a special educator, an environmental therapist and a subject teacher from the same primary school. The reason why this people ended up being my informants is that research shows that all these different job categories are exposed to violence and threats in Norwegian schools. Using a phenomenological hermeneutic approach, I wanted to gain insight into their experiences of dealing with school violence. Using Tjora’s stepwise deductive inductive method (SDI) in the analysis of the collected data, I found the following categories: (1) Uncertainty: «I Think everyone is uncertain about what they can do and what they cannot do», (2) Demanding: «It is very demanding to be in these situations», (3) Knowledge through work experience: «The road is made while walking» and (4) Complexity in situations of violence: «Each situation is very individual». The participants in this research project expressed uncertainty in the handling of school violence due to the lack of knowledge about violence and unclear legal guidelines. Furthermore, they described the handling of school violence as demanding in terms of knowledge and emotionally, as well as demanding for the school environment. The participants also point out that most of their knowledge of school violence is experience-based and has appeared after they started their career. Finally, they described violence in school as a complex phenomenon which also makes it difficult to deal with. In the discussion I answer my research question by using three research questions that represent the results in the light of theory. The three research questions that are discussed is “How can management of violence affect the school environment?”, “What is required by the school staff to deal with violence?” and “What legal challenges do we face when dealing with school violence?”. Finally, based on the results, I propose possible measures to improve the staff’s way of dealing with school violence. Key words: Qualitative research, violence, primary school.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Det er veldig krevende å stå i disse situasjonene"
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel